Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Missförstånd bakom problemet

Ett visst missförstånd mellan kund och butik har skett i fallet med Helena Andrén Niemis bärbara dator, förklarar Alina systems. Och därför har de redan betalat tillbaka priset för den första felsökningen.

Annons

– I det här fallet hade datorn slutat att fungera. Då rekommenderar vi en första enkel felsökning, som kostar 395 kronor, säger Per Strid, marknadschef på Alina systems.

Det innebär att man vanligtvis testar om datorn fungerar med ett annat batteri, en annan nätdriftskabel, eller om det är något fel med minnet.

– I det här fallet gick det inte ens att få igång datorn då, säger Per Strid.

Den tekniker som Helena Andrén Niemi talat med hade sagt att det kunde vara moderkortet i datorn som det var fel på.

– Man misstänker ofta moderkortet när datorn inte startar vid en enkel felsökning. Många viktiga komponenter sitter där och det är ofta det som går sönder.

För att ta en titt på moderkortet, eller gå vidare med felsökningen, krävs då en grov felsökning, förklarar han.

– Det är ingen enkel sak på en bärbar dator, den måste plockas isär.

Och till skillnad från en stationär dator sitter alla delar väldigt trångt. En grov felsökning kan beroende på kompetens hos teknikerna, samt vilket datamärke det är, göras på plats i Östersund. Men datorn kan även behöva skickas iväg till företagets enhet i Uppsala.

– Vår tekniker erbjöd en grov felsökning. Det tar en till två timmar och kostar 700 kronor i timmen, säger Per Strid.

Men någonstans där verkar det ha blivit ett missförstånd mellan databutiken och kunden.

Nu är i alla fall problemet löst. Helena Andrén Niemi hade en bekant med teknisk kompetens, något Per Strid betonar att det krävs, som kunde ta sig en titt i datorns inre.

– Eftersom problemet kunde lösas och det visade sig vara en kabel som hade eroderat så har hon fått pengarna tillbaka för den felsökning vi gjorde.

Mer läsning

Annons