Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Milko satsar på lokalproducerat

/
  • Milkos senaste satsning på en allt mer utsatt mejerimarknad är att producera och sälja mjölken på en allt mer lokal marknad. I går delades därför mjölkpaket ut vid Ica Kvantum i Östersund.
  • Jonas Westling, medlemschef, Christina Wennerbo, produktchef och Per Åsling, styrelseordförande, vet att kunderna efterfrågar närproducerat mer och mer. Därför har Milko valt att börja med mjölken.
  • Mjölkbonden Hans-Peter Eriksson från Lägda gård i Rönningsberg hoppas och tror på den lokala mjölken. För mejeri-branschen har fått en allt tuffare konkurrens och böndernas ersättning har minskat betydligt. Foto: Håkan Luthman

Världsmarknaden har hårdnat för mejeri-branschen och konkurrensen utifrån är knivskarp. Milkos vapen i mjölkkriget blir då lokalproducerad Landskapsmjölk, som snart kan bli en krona dyrare för att kompensera de allt mer ekonomiskt utsatta bönderna.

Annons

Förra något år sedan var det underskott på mjölk på världsmarknaden. Det drev upp mjölkpriserna och därmed ersättningen från mejerierna till bönder.

Men sedan blev det snabbt andra tider och det blev återigen ett överskott på mjölkproduktion. Och då hårdnar givetvis konkurrensen.

– Det svåra i mejeribranschen är att mjölk alltid kommer in alla dagar året om, och vi måste anpassa produktionen efter det även om det är en nedgång, förklarar Christina Wennerbo, produktchef hos Milko.

Därför måste mejeriet alltid hålla en jämn produktionsnivå som klarar en försäljningstopp.

Men nu när konkurrensen har hårdnat och det egentligen är en överproduktion på mjölk så har de flesta mejerier i landet fått möta det med att sänka ersättningen för mjölk till bönderna. Och Milkos bönder har fått det allt mer tufft ekonomiskt, vilket LT tidigare skrivit om.

– Förra året gjorde jag investeringar på två miljoner på min gård, men som det är nu har mina kommande investeringsplaner lagts åt sidan, säger mjölkbonden Hans-Peter Eriksson från Lägda gård i Rönningsberg.

Men nu hoppas han, liksom representanterna från Milko, att marknadsförningen av den nyframtagna Landskapsmjölken ska vara ett effektivt vapen.

– Det finns allt mer produkter från andra länder som har fått transporteras långa avstånd, men kunderna är i dag väldigt intresserade av att köpa närproducerat i stället, säger Milkos styrelseordförande Per Åsling.

Det är något som Johan Svensson, ägare av Ica Kvantum i Östersund, märker av tydligt.

– Det är absolut en konkurrensfördel, se bara på Görvikstomaterna vi har på sommaren. Trots att de är betydligt dyrare säljer de bättre än de billigare kvisttomaterna från Holland, säger han.

Den nya Landskapsmjölken är precis som det står på paketet, garanterat från gårdar i Jämtland, Medelpad, Hälsingland eller Ångermanland. Det är en satsning som kostar mejeriet en del, men de tror på försöket och kommer att fundera på fler lokala produkter om det slår väl ut.

– I och med detta diskuterar vi också centralt med de stora handlarna om en höjning från vår sida med en krona på mjölkpriset. Det är inte klart än, men det kan komma ganska snart, säger Per Åsling.

Det är den ersättningen som Milko nyligen presenterats som ”mjölkhandslaget”. En krona extra tas då ut från kunden och i gengäld går den kronan oavkortat till de allt mer pressade bönderna.

Det är en satsning som Ica-handlaren Johan Svensson ser positivt på.

Mer läsning

Annons