Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Milko kan spara mycket med färre mellanchefer ...”

/
  • Anders Andersson, livsmedelsarbetarförbundet, ser möjligheter för Milko att spara.Foto: thomas hejdenbäck

Milko kan förbättra resultatet genom att minska antalet mellanchefer och organisera om på ett modernare sätt i företaget. Den bedömningen gör livsmedelsarbetarförbundet efter Milkos förlust på drygt 67 miljoner kronor.

Annons

– Det är genomgående så och Milko är lite gammalmodig i sättet att se på hur man leder och fördelar arbetet, säger Anders Andersson, ombudsman i livsmedelsarbetarförbundet i regionen.

Avdelningen har omkring 80 medlemmar på Milko i Östersund och strax under 100 i Sundsvall. De berörs i hög grad av vilka beslut som fattas framöver för att vända förlusten.

Som en följd av det stora rationaliseringsprogrammet i Milko har 50 miljoner kronor i omställningskostnader belastat resultatet för 2008.

Som LT skrev förra lördagen räknar Vd Erik Gumabon med att de närmaste åren blir fortsatt svåra, men att marginalerna förbättras successivt. Tydligare inriktning på kundanpassade produkter ska bidra till detta.

Ombudsman Anders Andersson anser att Milko borde titta närmare på flera led i organisationen för att göra den mer kostnadseffektiv.

Han efterlyser större ansvar och mer varierade arbetsuppgifter för medlemmarna i livsmedelsarbetar- förbundet, samtidigt med effektivisering.

Om du räknar in det här året och jämför med tidigare, är Milko på rätt väg med de åtgärder som vidtas?

– Näe, det är oklart. Visserligen har dom tagit några annorlunda grepp genom att säga upp en del tjänstemän och förändrat lite på organisationen.

– Men där finns mycket mer att göra, tycker jag. Fortfarande har Milko rätt mycket mellanchefer. Framförallt borde de organisera arbetet annorlunda med färre chefer och spara en hel del pengar där, säger Anders Andersson.

Översynen av transportapparaten är ett exempel på kostnader Milko ser över men där facket undrar hur långsiktigt grepp företaget egentligen tar.

– Två tankbilar som kör mjölk från bonden in till mejeriet i Östersund säljs och när det gäller distributionsbilarna vet vi inte vad som händer.

– Risken långsiktigt är att man får en större kostnadsökning än om man har bilarna själva. Milko hamnar i händerna på åkerinäringens anbud och då gäller det att vara bra förhandlare, säger Anders Andersson.

Han bedömer att Milko framöver kläms både av jätten Arla och Norrmejerier i Norrbotten/Västerbotten som samarbetar med Arla.

– Milko har svårare att komma ut på marknaden som består av tre stora aktörer som styr och ställer och där den enskilda handlaren inte har så mycket att säga till om, säger Anders Andersson.

Att Coop centralt väljer Arla som mjölkleverantör ser han som ett exempel på hur marknadsdominansen får konsekvenser för Milko lokalt:

– Arla är jätteaggressiv på marknaden nu. De har bestämt att man ska bli större och har andra resurser att sätta bakom än vad Milko har.

Mer läsning

Annons