Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med siktet inställt på julhandel

/
  • Försäljning av produkter som har med skönhet att göra har klarat trycket från lågkonjunkturen.Foto: Håkan Luthman
  • Till veckan fylls det på med julsaker i hyllorna och Therese Suwe på Åhléns har gott hopp om en bra julhandel med tanke på försäljningen hittills i år. Foto: Håkan Luthman

En stigande optimism sprider sig inom handeln och årets prognoser skrivs upp inför julen.

Annons

– Skönhet, mode och saker till hemmet håller absolut ställningarna, enligt Therese Suwe, butikschef på Åhléns.

En svacka för produkter med koppling till media noteras men den samlade bilden är ljus.

– Vi har inte märkt av lågkonjunkturen och ser med förhoppningar på julhandeln. Vi är precis i starten av den nu.

På måndag kommer de första julsakerna upp på hyllorna i butiken. Therese Suwe håller med om rubriken i Svensk Handels nya barometer där läget sammanfattas med orden ”hoppfullt inför julhandeln”.

Försäljningen inom handeln överträffade alla förväntningar under sommaren och Handels utredningsinstitut har skrivit upp prognosen för helåret 2009.

– Förväntningarna på en god julhandel stiger medan synen är något mörkare för detaljhandeln i stort. Det tyder på skillnader inom olika branscher i detaljhandeln, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.

Branscher som sysslar med elektronik, leksaker och guldsmide uppges ha haft det betydlig tuffare. Försäljningen i dagligvaruhandeln rapporteras däremot ha ökat med över fem procent och i sporthandeln med nära åtta procent.

Från handelns sida framhålls också att det är för tidigt att blåsa faran över och att en del företag har hårt pressade marginaler samtidigt som försäljningen är god.

Mer läsning

Annons