Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Malaysiaresa får Moberg att tvivla på nyttan av miljövänlig diesel

/
  • ”Det pågår en enorm expansion av oljeplantager där stora bolag utvinner palmolja för att vi ska känna oss miljövänliga genom att köra miljödiesel  i västvärlden”, säger lantbrukaren Jan Moberg på Rödön. Foto: Håkan Luthman
  • Besök inne i fabrikerna där oljan pressas fram tilläts inte och närmare än så här gick det inte att komma tillverkningen.  Foto: jan moberg
  • Arbetare i Malaysia tar han om några av de oljepalmer som skördats för att användas vid framställning av miljödiesel.Foto: jan moberg
  • Råvaran som blir miljödiesel pressas fram ur oljepalmer över hela Malaysia. Foto: jan moberg

En månads rundresa i Malaysia blev en väckarklocka för lantbrukaren Jan Moberg. Produktion av palmolja för användning i västvärldens miljödiesel leder till att regnskogar och hela landskapsbilden i landet förändras.

Annons

– Oljepalmer finns över största delen av Malaysia och på all tillgänglig skogsmark odlas oljepalmer där det är möjligt, konstaterar Jan Moberg som tillsammans med sambon Reda Seskeviciene är hemma från en rundresa i landet.

Som jordbrukare undrar han över poängen med att vi ska bidra till att lösa klimatproblemen genom att blanda biobränsle i dieseln.

– Det är svårt att värdera vad som är rätt eller fel i den här hanteringen.

Under åren på lantbruksuniversitetet läste han mycket om tropiskt jordbruk, men det han sett med egna ögon väcker blandade känslor.

– Det är inte kul att ha biodiesel i tanken när man sett omfattningen av de här odlingarna i Malaysia.

– Och det är bara att konstatera att ökad förbrukning av vegetabiliskt fett i dieseln ökar produktionen av palmolja, säger Jan Moberg.

Generellt blandas upp till fem procent förnybara biologiska produkter i miljödiesel i Sverige, vilket blev möjligt i augusti 2006. Det började med rapsolja.

Flera miljöorganisationer runt om i världen är starkt kritiska till biodiesel med palmolja. Det ledde till att OK/Q8 år 2007 sköt upp införandet av miljödiesel Eco 20 som innehöll palmolja.

Senare samma år kom ett beslut från bolaget om att deras miljödiesel skulle baseras på andra vegetabiliska oljor och animaliska fetter.

Mycket av kritiken från miljörörelsen landar i de stora plantagerna i Malaysia; genom att stora områden regnskog skövlas och bränns ner, heter det.

I ett pressmeddelande när OK/Q8 backade om palmolja i miljödiesel påtalade bolaget följande: .

– Biodiesel har samma pris som vanlig diesel. Men bolagen gör vinst på den biologiska råvaran tack vare att den är skattesubventionerad, konstaterar Jan Moberg.

De efterforskningar han gjort, om vad som används i miljödieseln, anser han väcker så många frågetecken att förekomsten av palmolja inte alls kan uteslutas.

– Det är oklart vilka typer av olja som ingår i vad i handeln med det här. I Europa finns en stormarknad för att sälja fett och fettråvara till biodiesel köps där den är billigast på den internationella marknaden, säger Jan Moberg.

Mer läsning

Annons