Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lovar satsningar på Inlandsbanan om de vinner valet

/
  • Det största järnvägssatsningen sedan slutet av 1800-talet presenterades runt om i landet av de röd-gröna i dag. I Östersund fanns riksdagsledamoten Marie Nordén (S).
  • Riksdagsledamoten Marie Nordén (S) berättar för Inlandsbanans ordförande Jan-Eric Sandberg om de stora investeringar som kan göras på Inlandsbanan - om de rödgröna vinner valet.

– 300-500 miljoner till Inlandsbanan tar jag inte för otroligt om vi vinner valet.

Det säger riksdagsledamoten Marie Nordén (S) som i dag presenterade de rödgrönas infrastrukturmotion.

Annons

Strategiskt hade hon valt att presentera motionen tillsammans med Inlandsbanans ordförande Jan-Eric Sandberg på perrongen vid centralstationen i Östersund.

– Vi lyfter fram Inlandsbanan i vår motion, slår hon fast, viktigast är ett nytt trafikledningssystem och en bärighetshöjning mellan Arvidsjaur och Jokkmokk.

– Det går i dag inte att köra gods på den sträckan, säger Jan-Eric Sandberg, eftersom axeltrycket maximalt får vara 16 ton.

Ändå är det på höghastighetsbanorna som de stora investeringarna ska ske. Ostlänken, höghastighetsbana mellan Stockholm och Linköping och Göteborg-Borås höghastighetsbana via Landvetter, Norrbotniabanan, kustnära järnväg Umeå-Luleå, komplett dubbelspår i godstråket Hallsberg-Degerön och dubbelspår Gävle-Sundsvall.

Marie Nordén menar att de rödgröna nu är överens om den största satsningen på järnvägen sedan slutet av 1800-talet då utbyggnaden av stambanorna gjordes.

Hon pekar på den kritik som besöksnäringen haft på banverket under vintern när inte tågen har kunna gå och säger att nu vill de öka underhållet mellan Gävle-Sundsvall.

• Men de största satsningarna görs ändå söderut och efter kusten, tror du inte att jämtarna och övriga inlandsbor blir besvikna?

– De kan inte bli med besvikna på oss än de blir på regeringens förslag, säger Marie Nordén. Vi vill satsa 110 miljarder med på järnväg och kollektivtrafik än regeringen.

– Dessutom är det bra att förväntningarna höjs på oss, vi vill att hela landet ska finnas med.

Hoppet för inlandet står till de 9 miljarder som finns i en så kallad ”hela-landet-pott”. För att få del av pengarna ska prioriteringar göras runt om i länen av trafikhuvudmännen.

• Hur ska då detta finansieras?

– Vi ska låna 55 miljarder av Riksgälden för att komma igång snabb med investeringarna som också kommer att ge 15 000 årsarbetare, säger hon vidare.

– Men vi tänker införa kilometerskatt för tung trafik på väg, kanske från en krona kilometern där det finns andra alternativ. Totalt räknar vi med att få in 36 miljarder.

När det gäller bärighet och tjälsäkring säger Marie Nordén att de rödgröna tänker satsa lika mycket som regeringen.

Valrörelsen närmar sig med stormsteg och detta är vad de rödgröna vill göra när det gäller infrastrukturen.

Men om det blir några lättnader för dem som måste åka bil, där det inte finns några alternativ det finns inte i den här motionen.

– Det kommer vi att återkomma till, säger Marie Nordén.

Mer läsning

Annons