Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Loppiskläder en stigande trend bland ungdomar

/
  • ”Det har gott inflation i loppis. I dag finns det fler säljare än köpare”, säger Daniel Höglund som arbetar i en av loppisbutikerna i Östersund.
  • Det handlar mer om miljömedvetenhet än lågkonjunktur att kunderna söker sig till loppis, tror Marie Persson.
  • Loppiskläder har blivit en trend bland länets ungdomar.
  • Marie Persson prismärker prylar till loppis-butiken där det märks att folk handlar allt mer second hand. ”Glas och porslin säljer vi bra av men framför allt köper många yngre kläder, stickade tröjor och kjolar är väldigt populära”, säger hon.

Nu är det inte töntigt längre att klä sig i begagnade kläder. Ungdomar köper nämligen kläder på loppis som aldrig förr.

Annons

Dessutom säljer enkla möbler och porslin från 50-, 60- och 70-talet.

– Men det är tveksamt om man kan tala om någon ökning av försäljningen, säger Daniel Höglund som arbetar i en av loppisbutikerna i Östersund.

Medan Ronny Nilsson som driver ett annat loppis säger att försäljningen ökar.

– Det beror inte på lågkonjunkturen, säger han, det handlar i stället om ett miljömedvetande. Här handlar det om direktåtervinning.

Sommaren är i antågande och redan nu märker man av de små, enkla skyltarna utefter vägarna som pekar mot ett stort eller litet sommarloppis Daniel Höglund menar att det snart gått inflation i antalet loppis.

– Det är fler som säljer än som köper, säger han. Småsakerna, i varje fall en del designade av exempelvis Lisa Larsson, går att sälja men försäljningen av möbler går nedåt. Kanske borde man nischa sig mot mer kvalitetsgrejer, funderar han.

Men tongångarna är som sagt annorlunda i Ronny Nilssons butik. I dag har han fyra anställda och omsättningen ökar.

– Glas och porslin säljer vi bra av men framför allt köper många yngre kläder, stickade tröjor och kjolar är väldigt populära, säger Marie Persson som arbetar i butiken.

Butiken har funnits i två år och Ronny Nilsson säger att det alltid finns en klick kunder som letar efter godsakerna, och helt klart ska det finnas möjligheter att göra fynd.

– Men det finns en risk också, allt eftersom vi lär oss att värdera sakerna blir priserna högre. Meningen med loppis är trots allt att folk ska kunna fynda.

Mer läsning

Annons