Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lennarts stora passion: renovera gamla skogsvrak

/
  • ”Somliga kallar en bil i det här skicket för skogsvrak. Jag tycker däremot att alla gamla bilar går att renovera om man verkligen vill”.  Det säger Lennart Nilsson  i Östersund vars stora passion  i livet är att sätta odugliga rosthögar  i perfekt skick.Infälld; så här kommer Lennarts Chevrolet från 1940 att se ut om cirka tio år. Men innan dess ska han byta ut tio kvadratmeter rostig plåt!Foto: Jan Andersson
  • Två kvällar i veckan tillbringar Lennart Nilsson i verkstaden med sin rostiga bil. Det ska han göra de närmaste tio åren ...

– Somliga kallar den här typen av bil för skogsvrak. Helt fel tycker jag, jag ser en utmaning i gamla bilar som är i dåligt skick.
– Ju rostigare och sämre, desto bättre.

Annons

Lennart Nilsson från Östersund gillar att restaurera gamla bilar. Den hobbyn delar han med många andra, men det speciella med Lennart är att hans objekt knappt hänger ihop när han börjar renoveringen.

– Man måste se en utmaning i varje rosthög.

– Vill man så går bilarna att få till i perfekt skick, men det tar förstås sin runda tid.

Nu har Lennart börjat renovera sitt tredje objekt, en bil som de flesta inte skulle ägna en tanke åt att försöka få till. Den har stått ute i naturen i 25 år och rosthålen i plåten är fler än det går att räkna till.

Vraket har varit och kommer att bli en Chevrolet fyrdörrars Special sedan de luxe 1940 och Lennarts ögon lyser av stolthet när han berättar om bilen.

– Jag köpte den redan 1983 och betalade då 800 kronor, men sålde den igen i början av 1990-talet på grund av platsbrist. Den nya ägaren fick aldrig tid att börja renoveringen och då köpte jag tillbaka den efter några år. Sedan har den stått i väntan på att mina andra objekt skulle bli klara och för några månader sedan satte jag igång med jobbet.

Lennart berättar att det importerades bara tre bilar av den här modellen till Sverige runt 1940-talet men att det tillkommit några som veteranbilsentusiaster har skeppat över Atlanten.

– Men helt klart finns det ingen fler i länet, säger han.

Nu kommer Lennart att jobba två kvällar i veckan med sin rosthög för att få den i perfekt skick om åtta–tio år.

– Om du tycker den här är i dåligt skick skulle du ha sett mina två andra renoveringsobjekt. Det är två Chevor, den ena från 1939 och den andra från – 46.

– Där kan man snacka om rishögar när jag började, men nu är bägge klara och står uppställda på hemliga ställen. Var vill jag inte säga eftersom man är lite rädd om bilarna. Nu är de värda uppåt 200 000 kronor styck och det kommer den här bilen också att bli värd den dag när den rullar ut härifrån.

Delarna till Chevroleten köper Lennart mest i USA, där det är en stor industri att nytillverka reservdelar till gamla veteranbilar.

– Det är som julafton när det kommer ett paket delar på posten!

Men alla delar är inte nytillverkade.

– Jag brukar åka runt på olika marknader i landet och alltid hittar jag någon pryl som passar.

Det som inte går att köpa tillverkar Lennart själv.

– Allt karosseriarbete får jag knacka till och det blir cirka tio kvadratmeter rostig plåt som kommer att bytas ut. Motorn har jag hittat en bit därifrån bilen stod, men jag kommer inte att använda den utan det blir lite värre grejer.

Lennart berättar också om allt som ska förnyas i bilen så att den blir lika bekväm och säker som en bil av dagens datum. Bland annat blir det skivbromsar runt om.

– Jag bryr mig inte så mycket om att allt ska vara i original, huvudsaken är att den blir skön att köra ute i trafiken.

Mer läsning

Annons