Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärorikt men nervöst rollspel

/
  • Rysslandsdelegaten Maja Bergström svarar på Israels anklagelsers om att Ryssland vill stödja kärnvapenmakten Nordkorea.
  • Öppningstalet hölls av den före detta officeren Henrik Moralo. Han har gjort utlandstjänst i flera länder och haft FN som uppdragsgivare. Han påpekade hur många människor som påverkas av delegaternas beslut och att det måste finnas med när beslut tas.
  • Generalförsamlingens öppningstal hölls av Carl Regnér. Han manade alla samlade delegater att tillsammans gå världens konflikter till mötes.
  • Läraren Pecka Marklund berättar att eleverna inte bara fått information från svenska källor.

Världens konflikter var på tapeten när samtliga samhällselever på Wargentinsskolan på onsdagen hade ett FN-rollspel.

– Vi är inte så omtyckta, så det är lite nervöst, säger Rysslandsdelegaten Maja Bergström innan det börjar.

Annons

FN-rollspelet tas på största allvar. Eleverna har i grupper om fyra tilldelats ett land. Förutom att vara ordentligt pålästa om sitt land har även många elever anammat deras klädkod.

Ryssland är första land att presentera sin resolution.

– Vi är oroade för stadsskicket i Nordkorea. Vi vill att Kim Jong Il avgår. Vår önskan är sedan att FN ska gå in i landet och ge stöd åt befolkningen, säger Rysslandsdelegaten Cornelia Hallman.

Sedan är debatten igång. Israel menar att FN inte kan stödja en kärnvapenmakt, medan Nordkorea tar illa vid sig av att Ryssland kritiserar deras statsskick. Rysslanddelegaten Maja Bergström har fullt upp att svara på anklagelserna.

Men Maja Bergström var förberedd på en anstormning.

– Vi är ju inte ett så omtyckt land, så det blir nog många beskyllningar och det är lite nervöst, säger hon innan rollspelet drar igång.

Både hon och Cornelia Hallman tycker att rollspelet har varit lärorikt.

– Vi har i flera veckor läst på om vårt land och deras konflikter. Det svåraste har varit att förutse vad de andra länderna ska komma med mot oss, säger Cornelia Hallman.

Att eleverna tar seriöst på sitt uppdrag kan även läraren Pecka Marklund vittna om.

– De kommer och frågar på luncher och raster vad länderna tycker om kärnvapen och uranbrytning. Så mycket frågor får jag inte när det är nationalekonomi på schemat, säger han.

Mer läsning

Annons