Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarna har Sveriges sämsta arbetsmiljö

Lärarna har Sveriges sämsta psykosociala arbetsmiljö. En av fyra lärare jobbar under hög arbetspress och saknar stöd i arbetet.
– Vi kläms från alla håll i dag. Vi springer mer och blir allt mer styrda, säger Eva Frank på lärarförbundet.

Annons

En undersökning som arbetsmiljötidningen Du och jobbet tillsammans med SCB, Statistiska centralbyrån, har tagit fram visar att lärarna är den yrkesgrupp som utsätts för det högsta kravet på jobbet samtidigt som möjligheten till inflytande är minimala.

Var fjärde lärare arbetar under högt arbetskrav och utan fullt stöd. Den psykosociala arbetsmiljön hos gymnasielärare är sämst bland alla undersökta yrkesgrupper.

– Det här bekräftar bara vad våra egna undersökningar har visat, säger Eva Frank, ordförande i lärarförbundet i länet och ledamot i förbundsstyrelsen. Enligt henne är det kraven utifrån som blir allt mer omfattande.

– Det handlar om att vi har fått allt mindre frihet och allt större styrning.

Hur då?

– Det är allt från Björklund (utbildningsminister) som talar om allt skolan ska göra till kommunpolitiker som lägger sig i arbetet, föräldrar och elever som vill vara med och styra, elevhälsan som vill konsultera och arbetsgivare som vill reglera arbetstider.

Eva Frank konstaterar att Sveriges kommuner och landsting, lärarnas arbetsgivarpart, bland annat vill se en mer ökad reglering av lärarnas arbetstid.

– Varför man vill kontrollera oss vet jag inte. Nu är svenska skolan enligt resultaten inte bäst i världen, men jag tror inte att man blir bäst i världen genom att kontrollera en hel yrkesgrupp.

Detta i kombination med minskat stöd från arbetsledare och chefer samt mindre möjligheter till kompetensutveckling – både personligt och yrkesmässigt – gör att lärarna mår sämre. Eller, om man ska läsa undersökningen, mår sämst av alla yrkesgrupper, enligt Frank.

– Det ställs höga krav på lärare på väldigt många områden. Lärare ska vara allkonstnärer, inte bara eminenta pedagoger, utan dessutom socialarbetare och ta sig an elever med problem, administrera och marknadsföra skolan. Uppgifter som lärarna inte är utbildade för har tillkommit, utan att något tagits bort, säger Metta Fjelkner, förbundsordförande i Lärarnas Riksförbund.

Mer läsning

Annons