Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarfack: Proven kan göra eleverna stressade

Nationella prov i årskurs tre kan skapa stress och oro hos eleverna. Lärare och fackliga företrädare vill varna för ett alltför stort fokus på de nationella proven i lågstadiet.

Annons

Roberth Nordin arbetar som lärare på Lugnviksskolan och är en av de som håller i de nationella proven för tredjeklassarna. Han konstaterar att proven kan ge ett visst hum om hur eleverna ligger till kunskapsmässigt i en nationell jämförelse. Men han ser också att det finns faror med nationella prov i yngre åldrar.

– Det finns en risk att eleverna själva känner att de inte duger till om de inte klarar av proven.

Roberth Nordin säger också att proven på ett sätt kan vara ett slag i luften.

– Jag tror inte att man automatiskt hjälper några barn på det här sättet. Regeringen kanske kan klappa sig för bröstet och säga att de gör en bra grej men det kommer inte att höja nivån hos eleverna så länge man inte ger mer resurser till skolan.

Roberth Nordin anser att han har bra koll på sina elever och känner sig säker på deras kunskaper även utan nationella prov. Däremot ser han en helt annan möjlighet med proven.

– Om man upptäcker att det finns brister hos eleverna så kanske provresultaten kan användas som påtryckning mot politikerna för att få mer resurser till skolan.

Även på Lärarförbundet finns tveksamheter kring proven.

– I England har man haft nationella prov för unga elever länge och där finns mycket kritik eftersom för mycket fokus hamnar på proven. Det gör att eleverna känner sig nervösa och får prestationsångest. Jag tror vi måste ta lärdom av det, säger Agneta Blücher på Lärarförbundet i Östersunds kommun.

Hon konstaterar precis som sin lärarkollega att man noga måste följa upp proven och sätta in mer resurser där de behövs.

Mer läsning

Annons