Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare: Vi drunknar i arbetsuppgifter

/
  • ”Vi lärare blivit allt mer administratörer och det var inte därför vi blev lärare”, säger Karin Tronde, lärare på Wargentinsskolan i Östersund. Foto: Ulrika Andersson

– Jag har en känsla av att alla beslut tas över våra huvuden. Vi har mindre och mindre talan, säger Karin Tronde, lärare på Wargentinsskolan i Östersund.

Annons

Hon har jobbat i 27 år i branschen och säger själv att hon är tämligen stresstålig.

Men det finns problem i arbetsmiljön och Karin Tronde bekräftar undersökningen att den psykosociala arbetsmiljön bland lärarna blir allt sämre.

– Periodvis är det väldigt stressigt. Sedan har vi lärare blivit allt mer administratörer och det var inte därför vi blev lärare.

En annan lärarkollega som vill vara anonym berättar att hon gått ner och jobbar deltid. Pressen är för stor och hon hinner inte med i det eskalerande tempot av krav och nya pålagor.

– Jag orkar helt enkelt inte. Vi drunknar i arbetsuppgifter och det kan jag säga att det var länge sedan jag hann med.

Hon tycker egentligen om sitt jobb och vill jobba full tid, men det går inte.

Karin Tronde konstaterar att arbetsuppgifterna ökat markant sedan hon tog sina första lärarsteg för snart tre decennier sedan.

– Det ska skrivas omdömen, man ska vara mentor, kurator, skriva blanketter och det har ökat oerhört mycket.

– Samtidigt är läraryrket väldigt roligt och kreativt så jag tar det onda med det goda.

Mer läsning

Annons