Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare ger olika betyg för samma skoluppsats

Betygssättningen kan skilja sig mellan skolorna i Jämtlands gymnasie- förbund.
– Det har visat sig i undersökningar att många lärare bedömer samma uppsats olika och det är jätteolyckligt, säger förbundets ordförande, Mona Modin, s.

Annons

I en revisionsrapport kritiseras Jämtlands gymnasieförbund på flera punkter:

Förbundet måste säkerställa så att eleverna får en likvärdig bedömning vid betygssättningen.

En analys måste göras om varför elever på de mindre gymnasieskolorna i förbundet uppnår sämre studieresultat.

Och dessutom rekommenderar revisionen att förbundet utökar det ”entreprenöriella lärandet”.

Mona Modin, ordförande i Jämtlands gymnasieförbund, säger att det finns rapporter som pekar på att det sker o rättvisa betygsbedömningar.

Bedöms uppsatser olika på olika skolor inom förbundet?

– Det är inte otroligt att med de flera hundra lärare som vi har, att detta skulle ske även hos oss. Och det vill inte. Det vill inte lärarna heller. De efterfrågar också tydligare riktlinjer.

Enligt Mona Modin möts ämneslärare på ett annat sätt i diskussionsforum i dag än tidigare för att en gemensam linje ska gälla vid betygsbedömningar.

– Vi har inga riktlinjer i dag. Men det betyder inte att elever fått orättvisa betyg utan att vi inte har riktlinjer på hur man bedömer betygen.

Revisionen pekar också på att eleverna på de mindre skolorna inom förbundet når sämre studieresultat än eleverna på de större skolorna.

En förklaring är, enligt Mona Modin, att fler elever med sämre betyg från grundskolan har kommit in på de mindre skolorna på gymnasiet.

– Det kan ha varit svårt att ta sig in på ett ställe dit man vill. Man har tagit sitt andra eller tredjehandval och då kan man ha kommit in på en mindre skola eftersom betygen inte räckt till.

Bispgården i Ragunda kommun är ett exempel.

– Det är inte många som har haft Bispgården som förstahandsval men kommit in på sitt andra- eller tredjeval. Det betyder inte att studieresultaten blir dåliga i slutändan, men eleverna har ändå en tuffare uppförsbacke för att nå bra resultat i gymnasieskolan.

Revisionen rekommenderar vidare att gymnasieförbundet satsar mer på entreprenörsanda i skolorna – ett råd som Mona Modin blir förvånad över.

– Inte ens skolinspektionen gör den här typen av rekommendationer så jag är förvånad.

Är det okej att revisionen går in och petar i pedagogikens riktlinjer?

– Nej, det tycker jag inte utifrån att det enligt lag är rektorernas ansvar. Inte ens vi politiker har rätt att göra det.

Lars-Börje Sehlberg på revisionsfirman:

– Entreprenöriellt lärande är något som diskuteras inom skolvärlden i hela landet i dag och är en framåtsyftande riktlinje som tar tillvara på elevernas kreativitet. Det här är heller inget som förbundet behöver göra utan är bara en ren rekommendation.

Mer läsning

Annons