Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länstrafiken vill överklaga beslutet om återbetalning

/

Länstrafiken kan tvingas betala tillbaka drygt en miljon kronor för det havererade Björntandsprojektet. Men länstrafikens vd, Nils Harvard, anser inte att projektgruppen har avvikit från sitt uppdrag.

– Det finns en agenda som någon inte har lyft upp.

Annons

Det var finanskrisen som stoppade länstrafikens EU-projekt ”Björntanden – infrastruktur och logistik”.

– I grunden skulle vi göra en förstudie som skulle scanna av tänkbara transportlösningar till Björntanden och det har vi gjort. Men vi sköts ner efter halva loppet, säger Nils Harvard.

I går, fredag, berättade han för LT om bakgrunden till EU-projektet som drogs igång i början av 2008 och som i princip tog tvärstopp efter bara halva projektperioden.

– Vi redovisade helt enkelt det vi hade och gjorde en slutrapport i maj i år. Det blev ett nödslut, konstaterar Harvard och hänvisar till finanskrisen som stack hål på alla planer på en Björntand.

Tillväxtverket, en myndighet som hanterar och beviljar EU-projekt, beslutade den 23 november i år att stoppa projektet, detta trots att projektledningen själva anser att de redan hade lagt ner arbetet och lämnat in sin slutrapport långt innan projektets utgång.

Enligt myndigheten har länstrafikens projektgrupp knappt berört logistiken kring Björntanden utan har nästan uteslutande inriktat sig på eldrivna spårbilar som bara var en liten del i projektet.

– Vi kan inte acceptera att de får stöd för en sak men med skattebetalarnas pengar gör något helt annat. Vi tar tillbaka pengarna helt enkelt och stänger projektet, sade Per Grängsjö, chef för programkontoret på Tillväxtverket, till LT i gårdagens tidning.

Det ska enligt Nils Harvard handla om mellan 1,2 till 1,4 miljoner kronor som projektet har fått i offentliga medel, men skattebetalarna kommer inte att behöva stå för notan.

– Vi har sett till att vi går skadeslösa och det här är inget som kommer att drabba skattebetalarna.

Fast länstrafiken kommer att ta strid mot Tillväxtverket och efter nyår ska en skriftlig överklagan skickas till länsrätten.

– Det har handlat om transportlösningar hela tiden och jag ser inte att det är någon avvikelse från projektet.

– Vårt uppdrag var att skapa en bra lina mellan Östersund och Björntanden; hur man får upp folk dit på bästa sätt. Vi grävde mycket i en nyhet: spårbilar, fortsätter Harvard.

Varken bussar eller en gondolbana, som diskuterades livligt inledningsvis, förkastades eftersom de var ineffektiva.

Tillväxtverket anser bland annat i sin kritik att projektgruppens lobbyingverksamhet under politikerveckan i Almedalen 2008, låg långt utanför vad projektet skulle handla om. Kommentar?

– Det är klart att det ligger i utkanten av projektet om transporter, men vi sålde bland annat in tankegångar om produktion av spårbilar i länet och försökte få häng på de som skulle kunna vara med och driva det här vidare.

I handlingarna från projektet, som LT har tagit del av, fanns utvecklade idéer på hur ett framtida spårbilssystem upp till Björntanden skulle kunna utvecklas och generera upp till 500 arbetstillfällen i en produktionsfabrik i Flextronics lokaler.

Nils Harvard tycker att kritiken mot länstrafiken är obefogad och antyder att det kan ligga annat bakom kritiken.

– Det finns en agenda som någon inte har lyft upp.

Hur menar du då?

– Det vill jag absolut inte utveckla.

Mer läsning

Annons