Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länstrafiken tvingas betala tillbaka miljoner

/
  • ”När de redovisat vad de hade gjort för pengarna blev vi först förvånade och undrade vad som stod på”, säger Per Grängsjö,  chef för programkontoret på Tillväxtverket.Foto: Tillväxtverket

Länstrafikens EU-projekt om Björntanden stoppas av Tillväxtverket. Dessutom blir Länstrafiken skyldiga att betala tillbaka hela projektsumman på 2,7 miljoner kronor.

– De har fått bidrag för en sak och använd dem till en annan. Det är en grov överträdelse att använda offentliga pengar på det här sättet, säger Tillväxtverkets Per Grängsjö till LT.

Annons

Länstrafiken skulle utreda hur kommunikationerna skulle kunna ske till och från den framtida Björntanden på Frösöberget i projektet ”Björntanden – infrastruktur och logistik”.

Fyra miljoner kronor beviljades i början av 2008 av dåvarande Nutek, numera Tillväxtverket – pengar som skulle hämtas ur EU:s regionala utvecklingsfond.

Men någonting gick snett. Riktigt snett. Och nu kräver Tillväxtverket pengarna tillbaka och projektet stoppas.

– Det här är skattepengar vi pratar om. Vi kan inte acceptera att de får stöd för en sak men med skattebetalarnas pengar gör något helt annat, säger Per Grängsjö, chef för programkontoret på Tillväxtverket.

I korthet: Länstrafikens projektgrupp har knappt berört logistiken kring Björntanden, enligt Tillväxtverket, utan har nästan uteslutande inriktat sig på eldrivna spårbilar som bara var en liten del i projektet.

– Vi kan inte acceptera att de får stöd för en sak men med skattebetalarnas pengar gör något helt annat. Vi tar tillbaka pengarna helt enkelt och stänger projektet, säger Per Grängsjö.

Ur beslutet: ”Tillväxtverket gör bedömningen att de villkor som har brutits är så väsentliga att det finns skäl att helt upphäva beslutet om stöd”.

Drygt 2,7 miljoner kronor har använts av de fyra EU-miljonerna.

Den längre versionen:

I början av januari 2008 var konferensanläggningen Björntanden fortfarande på Frösöberget fortfarande en högst levande vision.

Men som alla vet vid det här laget lades de storvulna planerna på en konferensanläggning på Frösön ner. Den 24 november 2008 bestämde sig Östersunds kommun tillsammans med köpmannen Bert Sjödin och finansmannen Maths O Sundqvist att definitivt sätta stopp för fortsatt projektering.

Det fanns helt enkelt ingen som ville slanta upp en miljard för att ro bygget i hamn. Fast Länstrafikens Björntandsgrupp fortsatte sina förstudier ändå och bytte, så att säga, spår.

– De har lobbat för spårbilar istället och det var bara ett av de alternativ som skulle utredas. Det ursprungliga huvudprojektet var att utreda hur logistikproblemen skulle lösas till och från Björntanden i staden och mot Åre, säger Per Grängsjö.

Problemet var att Länstrafikens projektgrupp aldrig meddelade att utredningen bytt fokus.

– Det är regionala pengar som ska användas för regionens utveckling här, men man har använt pengarna över hela landet och har bland annat varit i Almedalen och lobbat för spårbilar. Det är aktiviteter som ligger långt utanför vad ansökan handlar om.

Hur vanligt är att kräver tillbaka pengarna och stänger projekt?

– Det är ovanligt. Det är en grov överträdelse att använda offentliga pengar på det här sättet. Det är det första projektet vi gör så här med under den här perioden och jag hoppas att det är den sista.

Nils Harvard, vd på Länstrafiken i Jämtlands län AB, ville på torsdagen inte göra något längre uttalande:

– Vi kommer att överklaga. Vi tycker inte att deras bedömningar är korrekta och riktiga, säger han till LT.

Mer läsning

Annons