Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länstrafiken om kritiken: ”Det har varit ett frekvent resande”

– Det var ett väldigt frekvent resande därför ansåg vi att det var befogat med en begränsning.
Det säger Mattias Holmlund hos länstrafiken.

Annons

Men han är väldigt försiktig i sina uttalanden och menar att han inte kan diskutera enskilda fall.

– Det ska handla om ett skäligt antal resor, varje fall avgörs för sig. Det finns ingenting i lagen där det står hur många resor varje färdtjänstinnehavare ska få. Det är en individuell bedömning.

Beror begränsningarna på att Stefan Hansson också har ett taxibolag?

– Vi har inte avtal med Stefan Hansons Taxi utan vi har avtal med Taxi Västjämtland som har ett antal underentreprenörer, där ingår även Stefan Hanssons Taxi.

– Om vem som har kört resorna är en annan fråga som inte har med domslutet att göra.

Varför slog ni ner på antalet resor?

– Eftersom vi inte tycker det var skäligt att han åkte så mycket.

Åtta enkelresor per veckor är ok och det biföll länsrätten. Blir det vägledande för andra som behöver färdtjänst?

– Nej, så kan man inte tolka beslutet, i sådant fall har det stått i lagen redan. Varje fall är individuellt men om man tittar på vad som är normalt så åker de inte så mycket.

– De flesta med giltiga tillstånd reser ligger de på ungefär nio enkelresor per år om man slår ut det på tillstånden.

Men vem avgör hur många resor man ska få?

– Det är länstrafiken som har huvudmannaskapet för ett antal kommuner, så det är handläggarna här som avgör. Beslutet fattas här.

Det är landstinget och kommunerna Åre, Ragunda och Bräcke som kommit överens om att samarbeta när det gäller färdtjänst.

Mer läsning

Annons