Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länsföretag slår sig in på den asiatiska friluftsmarknaden

Den asiatiska friluftsmarknaden växer så det knakar. Det vill lokala tillverkningsföretag i länet dra nytta av som just nu är nere och letar samarbetspartners.

Företaget Klättermusen börjar bland annat expandera ordentligt i Sydkorea.

Annons

Tälttillverkaren Hilleberg är där, klädes- och friluftsutrustningsföretaget Klättermusen från Åre är också där. Liksom Woolpower som gör underställ och förstärkningsplagg.

Det handlar om en storsatsning på Kina och Asien där just nu cirka 15 företag i den så kallade outdoorbranschen, under ett par dagar, söker samarbetspartners för att kunna expandera.

”Syftet är att bygga upp ett kontaktnät inom den kinesiska sport- och outdoorbranschen samt öka kännedomen om de jämtländska produkterna för att i nästa steg förstärka exporten till en av världens största konsumentmarknader”, skriver Scandinavian Outdoor Group och Peak Innovation i ett pressmeddelande.

– De vill få en starkare närvaro i Asien och knyta upp distributörer, företag som kan sälja deras produkter, säger Tomas Ekström på Peak Innovation.

Den asiatiska friluftsmarknaden ser ut att expandera explosionsartat.

– Bara under ett år, mellan 2008 och 2009, ökade omsättningen i den här branschen med över 40 procent i Kina, säger Tomas Ekström.

Och flera av de Jämtländska företagen har stora möjligheter att växa om den asiatiska marknaden.

– Asien är en växande marknad vad gäller den här typen av produktsegment. Klättermusen går exempelvis redan nu väldigt bra i Sydkorea.

– Man går mot en ökad medelklass i Kina. I hela Asien är det ungefär 800 miljoner människor som går emot att bli medelklass. Då får de också ett ändrat köpbeteende, konstaterar Tomas Ekström.

Mer läsning

Annons