Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länsföretag kritiseras av konsumentverket

Två länsföretag har fått kritik av konsumentverket i en granskning av företag som ägnar sig åt nätförsäljning. Företagen följer inte distans- och hemförsäljningslagen i sina avtal.

Annons

När man handlar via internet har man som konsument vissa lagstadgade rättigheter. Bland annat så har man rätt att ångra köpet i upp till 14 dagar efter att affären har genomförts.

Denna ångerrätt får inte vara belagd med några andra kostnader än returfrakten för varan. Här kritiserar konsumentverket länsföretagen som fortfarande tar ut en fakturaavgift efter returen av varan.

Ett av företagen ställer också som krav att kunden inom fem dagar ska kontakta företaget per mail vid eventuella returer.

Konsumentverket som är den centrala tillsynsmyndigheten inom konsumentområdet ser helst att företagen frivilligt ändrar sina avtalsvillkor så att de överensstämmer med den lagstiftning som finns för handel.

Företagen har nu till mitten av augusti på sig att yttra sig över ärendet till konsumentverket och ändra sina köpvillkor.

Mer läsning

Annons