Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Längre telefontid ska ge plusbetyg för hälsocentralerna

Länets primärvård måste bli bättre på att patienter får träffa samma läkare. Länet ligger under riksgenomsnittet i frågan om det.

Annons

Det visar resultatet av en nationell enkät som gjorts bland patienter som besökt primärvården.

Landstinget i länet har också en del att jobba med vad gäller telefontillgänglighet och att hålla besökstiden, där de ligger under genomsnittet i landet.

För att förbättra tillgängligheten har landstinget bland annat bestämt att alla hälsocentraler ska ha telefontid mellan klockan 8 och 17 under veckodagarna. Det införs första april.

Länets primärvård ligger lite över genomsnittet när det handlar om att läkaren informerat om användningen av utskrivna läkemedel eller biverkningar.

– Resultatet på frågorna om läkemedel är glädjande, eftersom vi ständigt satsar på utveckling inom det området. Det här tyder på att det går åt rätt håll, men det är viktigt att jobba vidare och upprätthålla det. Läkarbemanning och kontinuitet har vi, under lång tid, arbetat för att komma till rätta med, säger Tommy Renström, verksamhetsområdeschef, i ett pressmeddelande.

Mer läsning

Annons