Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länets vägar rustas för minst pengar

/
  • Anita Jansson och Margareta Schröder kommer från Sollentuna och Stockholm. ”Jag är beroende av bil i mitt jobb, men inte annars. Vi har så pass bra kommunikationer nere hos oss”, säger Anita Jansson. Margareta Schröder har inte ens någon bil för hon klarar sig så bra utan. ”Men hade jag bott här hade jag haft bil”, säger hon.
  • Anita Jansson och Margareta Schröder kommer från Sollentuna och Stockholm. ”Jag är beroende av bil i mitt jobb, men inte annars. Vi har så pass bra kommunikationer nere hos oss”, säger Anita Jansson. Margareta Schröder har inte ens någon bil för hon klarar sig så bra utan. ”Men hade jag bott här hade jag haft bil”, säger hon.
  • Dodo Rönnqvist är på genomresa i Jämtland. Han bor i Malå i Lappland och är väldigt beroende av bilen. ”Det är långa avstånd där, precis som här. Vi i inlandet är ofta beroende av bil”, säger han.
  • Ulrica Berlén, från Nordannälden, är väldigt beroende av bil. ”Jag går i skola i Östersund och jobbar i Trångsviken, så jag måste ha bil. Det går nästan inga bussar alls härifrån.Vi måste ha bra vägar”, säger hon.
  • Klaus Juchert, från Ytterån, kör bil väldigt sällan. Det är bara om han ska in till Östersund han tar bilen. ”Jag brukar väl tanka 40 liter ungefär varannan månad”, säger han. Ska han bara vara i Ytterån väljer han att promenera i stället. ”Jag kör aldrig korta sträckor”, säger han.

Länets vägar får minst pengar i hela Sverige. Jämtland får preliminärt 477 miljoner kronor för perioden 2010-2021. Det är alldeles för lite pengar, enligt länsstyrelsen.

Annons

Den preliminära potten ger i genomsnitt cirka 33 miljoner kronor per år till länet. Det innebär ungefär 79,02 kronor per meter väg. Detta framgår i remissutgåvan av länstransportplanen för Jämtlands län.

Länsstyrelsen skriver att Jämtland borde tilldelas mer pengar, eftersom det till ytan är tredje största länet i landet. Det har också landets femte längsta vägnät. Att Jämtland ändå får den lägsta tilldelningen rimmar inte med regeringens direktiv, menar länsstyrelsen.

Jämtland behöver egentligen ytterligare 596 miljoner kronor i länspott. Länsstyrelsen skriver även att Jämtland är starkt beroende av sitt vägnät. Dels på grund av att länet till ytan är det tredje största länet i landet och dels för att länet i många områden saknar alternativa transportsystem som exempelvis järnväg.

De påpekar också att turistnäringen är beroende av ett bra vägnät för att utvecklas. Det finns i nuläget 19 större eller mindre turistmål där vägnätet är viktigt för utvecklingen.

Länets behov av pengar till vägarna har identifierats via länets kommuner, Jämtland Härjedalen Turism, länsstyrelsens kommunikationsgrupp, Vägverket Region Mitt och Banverket.

Länsstyrelsen framhåller dessutom att länets invånareär starkt beroende av ett fungerande vägnät eftersom nästan 60 procent av länets befolkning bor utanför de centrala delarna av Östersund.

Mer läsning

Annons