Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landstinget kapar väntetiderna

Långa väntetider för bokning av tid på hälsocentralerna i Jämtland upprör. Men lösningen är på väg. Från nästa april ska ett nytt telefonsystem få bokningarna att gå i turbofart.

Annons

Norrmannen Björn Aune bor sedan fyra år tillbaka i Brunflo.

Häromdagen skulle han ringa och boka tid för sin dotter på Brunflo hälsocentral.

Något som drog ut på tiden ordentligt.

– Jag fick sitta i telefonkö i 45 minuter igår och över 20 minuter i dag, dundrar han.

Nu har Björn Aune tröttnat på de långa väntetiderna. Att det dessutom inte går att boka tid i receptionen på hälsocentralen är också något som irriterar.

I Norge har man tidigare haft liknande problem enligt Björn Aune.

– Runt 1999-2000 så fick man vänta länge i telefon. Men det blev skriverier om det och sedan dess så har det blivit ändrat. Man får prata med någon fort och dessutom går det att boka på plats, säger Björn Aune.

Hur lång tid är det rimligt att man får vänta då?

– 10-15 minuter. Inte längre. Dessutom så måste det gå att boka tid på plats.

Tommy Renström är primärvårdschef på landstinget. Länstidningen tog kontakt med honom för att höra vad som görs för att korta väntetiderna.

Det visade sig att Landstinget har planer för att förkorta väntetiderna.

Vad gör landstinget för att kapa väntetiderna?

– Landstinget arbetar ständigt med att förbättra tillgängligheten och att kapa väntetider. Senast den sista april 2010 kommer primärvården ha infört ett nytt telefonsystem på de landstingsdrivna hälsocentralerna.

Vad tror du krävs för att få snabbare hantering?

För snabbare hantering och ökad tillgänglighet krävs att verksamheten kan följa sina telefonköer och bemanna därefter. Det nya telefonbokningsystemet vi nu inför ger möjlighet att enkelt följa köer och bemanna utifrån det aktuella behovet.

Hur lång tid är det skäligt att man ska behöva vänta i telefon?

– Målet med införandet av det nya telefonsystemet är att hälsocentralerna ska vara tillgängliga på telefon vardagar mellan 8 och 17. Minst 90 procent av de samtal som rings till hälsocentralerna ska besvaras samma dag.

Framtidsmålet är att 90 procent av samtalen ska besvaras inom 3 minuter.

Det här med att det inte går att boka plats – vad är tanken?

– För att göra en medicinsk bedömning behövs en distriktssköterska. De personer som bemannar receptionen på hälsocentralen har oftast inte den utbildningen och får helt enkelt inte göra bedömningen.

– Om det inte gäller ett akut ärende får vanligtvis medborgaren lämna namn och telefonnummer så ringer en distriktssköterska därefter upp.

Mer läsning

Annons