Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landskapsmjölk ska rädda länets bönder

Mjölktillgången fortsätter att sina. I fjol levererades 4,5 procent mindre mjölk till Milko, vilket är ett avsevärt större tapp jämfört med branschens genomsnitt.

Annons

Att mjölkinvägningen minskar är ingen ny trend. Enligt Lantbrukets affärstidning ATL, har mejeriföreningarna tappat stora volymer invägd mjölk under 2000-talet.

Sedan 2004 har Milko tappat 85 miljoner kilo mjölk, vilket motsvarar 22 procent av invägningen. Och den negativa trenden höll i sig även i fjol. Milko tappade 4,5 procent av invägningen under 2009, vilket ska jämföras med marknadssnittet som ligger på minus 1,8 procent.

För precis en månad sedan tillträdde den före detta tidningsmannen Göran Henriksson uppdraget som vd för Milko. Han håller just nu på att sätta sig in i organisationen och vill därför inte gå in närmare på vad den sinade mjölktillgången beror på.

Han vill i dagsläget heller inte kommentera vad siffrorna har för betydelse för Milko, utan sammanfattar läget så här:

– Mjölkinvägningen är egentligen inget problem, säger han.

Ordförande Per Åsling är däremot en luttrad man i sammanhanget.

– Det här är en trend som återses i stora delar av Europa. Vi gör vad vi kan för att anpassa organisationen utifrån de förutsättningar som råder. Det viktigaste är att hålla kostnaderna i schack. Att lägga ner Bollnäsmejeriet var en sådan åtgärd, säger Åsling.

Samtidigt försöker Milko hitta nya vägar och lösningar. Konceptet med landskapsmjölken är en av de idéer som ledningen vill utveckla.

– Det kommer mer i samma stil som landskapsmjölken, vilket också kommer stärka ersättningen till bonden, säger Per Åsling.

– Men allt bygger i slutändan på att leverera vad konsumenterna vill ha, fortsätter han.

Samtidigt som Milko ska hantera sinande mjölktillgångar har många nyckelpersoner slutat inom organisationen. Personalchefen har deklarerat att hon inte kommer att jobba kvar, och sedan tidigare har även försäljningschef, kundchef och ekonomichef på kort tid slutat. Men även här vill den nytillträdde vd:n Göran Henriksson tona ner situationen.

– Det är ingen dramatik med det, säger han.

Hur Milko mår ekonomiskt kommer att presenteras på torsdag. Enligt Göran Henriksson ”ser läget bra ut”.

Mer läsning

Annons