Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kunderna tar glaslarmen med ro inför påskhandeln

/
  • ”Jag har aldrig varit med om något liknande i så stor skala”, säger Maria Munk, butikschef på Coop Forum i Lillänge om de glaslarm som avlöst varandra. Men handeln har vidtagit åtgärder och kunderna verkar inte allt för oroliga nu när påskhandeln har smygstartat.

I drygt två veckor har glaslarmen bland livsmedel avlöst varandra. Och nu stundar årets stora köpfest när godsakerna till påsken ska inhandlas. Men nu verkar kunderna ta det hela med ro.

Annons

Kyckling, falukorv, färdigrätter, frukt och bröd. I samtliga produkter har de kommit larm om fynd av små glasbitar.

I fredags höll Svensk handel krismöte om situationen, som började med glas i Kronfågels kycklingfiléer. De incidenter som sedan har uppdagats med andra livsmedel har polisanmälts.

När LT beger sig till Coop Forum i Lillänge på måndagen har köpfesten inför påsk smygstartat och kundvagnarna stockar sig nästan i gångarna när kunderna letar sina varor.

Men kyckling är de inte så benägna att köpa.

– Kunderna är något mer rädda att köpa fågel just nu, det märks, säger Maria Munk, butikschef, Coop Forum, Lillänge.

Men Coop har precis som de andra livsmedelskedjorna vidtagit åtgärder. Kronfågels kyckling säljs inte för tillfället och oroliga kunder som vill returnera sina förpackningar får hjälp av personalen.

– Men i övrigt verkar kunderna inte så rädda för att handla mat, säger Maria Munck.

Inte heller på Hemköp på Bangårdsgatan har någon större oro spritt sig bland kunderna, säger butikschefen Benjamin Sivertsson.

– En del kunder har självklart varit oroliga, men vi har informerat all personal och tagit bort de kycklingprodukter som larmen gäller.

När det gäller glaslarm i övriga livsmedel har det inte blivit några större reaktioner och några åtgärder har handeln inte vidtagit än.

Mer läsning

Annons