Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konkursförvaltaren pressades på svar om nedläggningen

/
  • Efter personalmötena fick varje anställd gå till ett rum där en assistent lade fram ett papper där de godkänner att de är uppsagda.Foto: Henrik Flygare

De 137 anställda på callcenterföretaget Go Excellent i Östersund fick träffa konkursförvaltaren i går, men många frågor förblev obesvarade.

Annons

– Stämningen är nere för alla och det här känns värre än en cirkus, säger en anställd LT talat med.

Ledningen kallade till tre personalmöten i går där konkursförvaltaren Marika Rindborg, fackliga företrädare och några representanter från ägarna deltog.

Efter varje personalmöte blev de anställda ombedda att skriva på uppsägningspapper innan de lämnade byggnaden. Den 10 oktober är det slut med jobben.

Sedan callcenterföretaget Neras direkt i Östersund gjort klart att de vill köpa Go excellent enhet i Östersund, och erbjuda drygt 100 anställda fortsatt arbete, ville de anställda veta mer om turerna kring varför det inte blev så.

– Det svar vi fick på frågan att Neras direkt inte fick göra det här köpet var att dom ville ha ett par veckor på sig att analysera de kundkontrakt som finns, enligt en person på mötet.

– Vi fick också veta att när konkursförvaltaren tog över fanns inga pengar i bolaget.

Beskedet som lämnades var att verksamheten inte kan hållas igång, eftersom det kostar för mycket. Osäkerheten om vem som i slutänden skulle betala den kostnaden bidrog till att konkursförvaltaren beslutade att överlåta kundavtalen till andra delen av Go excellent; i Piteå eller Kalmar.

Inga utomstående släpptes in i lokalerna på Stadsdel norr och konkursförvaltaren gjorde sig oanträffbar efteråt.

– Dom sa att vi skulle få svar på alla våra frågor av konkursförvaltaren men så blev det inte, säger en av de som deltog på mötena.

– Även en enkel fråga om vi får lön nästa fredag kunde hon inte svara på. Inte heller om vi får semesterdagar utbetalade.

Det råder också oklarheter om löneförhöjningen, från och med april månad, kommer att betalas ut retroaktivt.

45 minuter var avsatt för varje personalmöte. Enligt uppgifter till LT medförde det att anställda upplevde att de i praktiken inte hade möjlighet att få svar på de frågor man ville. Skriftliga svar, senare, uppges vara under beredning.

– Vi hade blivit lovade att få visstidsanställning i samband med uppsägning. Det fick vi inte utan det ska man förhandla med facket om. Efter mötet fick varje anställd enskilt gå till ett rum där en assistent lade fram ett papper där vi godkänner att vi är uppsagda, säger en av de anställda.

Mer läsning

Annons