Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Kassan är ett hån mot alla som behöver hjälp"

/
  • De nyblivna föräldrarna Boris Borgén och Elisabeth Netterström efterlyser mer kontakt med försäkringskassan och bättre stöd när föräldrar hamnar i kris.
  • Foto: Ulrika Andersson
  • Foto: Ulrika Andersson

- Inrätta en specialhandläggare för svårt sjuka barn som kan möta "kunder" vid en känslokris.
- I dag är försäkringskassan ett hån mot alla dem som behöver hjälp.

Annons
Elisabeth Netterström och Boris Borgén är inte nådiga i sin kritik. De gick till sjukhuset den 30 juni för att göra ett ultraljud. Barnet skulle enligt beräkningarna födas om en månad, men nu blev det akut. - Det var fara för barnets liv, säger de. Ultraljudet gjordes klockan 11.00 och 2,5 timme senare var vi föräldrar. Det blev en chock för det unga paret när läkarna sa att barnet skulle plockas ut. - Det är inte så här en födsel ska gå till, säger Boris Borgén. Man har ju en bild av hur det ska gå till att bli förälder. Dottern Camizza föddes vecka 36, vägde 2000 gram och var 44 centimeter lång. Allt var inte bra så det blev många dagar på prematuren för Camizza, de nyblivna föräldrarna fick bo på BB. Det blev en traumatisk upplevelse, för inte nog med att Camizza fick komma till världen lite väl hastigt hon tvingades också göra en akut operation av hjärtat endast tio dagar gammal. - Kan du tänka dig, säger mamma Elisabeth, att hon fick hjärtsvikt. Endast tio dagar gammal fick vi flyga till Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg för operation. - Det hände så mycket under kort tid, hon har faktiskt hunnit operera två ljumskbråck också. Camizza har fortfarande blåsljud i hjärtat men läkarna har sagt att det kan växa bort, annars kommer det att åtgärdas när hon blir 4-5 år. Mitt i allt detta kommer alla blanketter från försäkringskassan som ska fyllas i. Barbro Häller, kurator på barn- och ungdomsmedicin menar att försäkringskassan inte förstår att möta människor i kris, att allt blir så opersonligt. - Jag måste skicka in bevis på att jag faktiskt varit på spädbarns-avdelningen, de fattar inte att man inte orkar bråka om papper när man har fokus på annat, säger Boris Borgén. Det är då Barbro Häller kommer in som stöd och hjälp. Men de lyckas inte heller nå handläggare, det kunde vi berätta om i gårdagens tidning. - När någon fått ett svårt sjukt barn borde försäkringskassans handläggare förstå hur tufft det är, ringa upp och fråga om de kan hjälpa till, säger Elisabeth Netterstöm. - De kanske till och med skulle kunna komma till sjukhuset och hjälpa oss att fylla i alla blanketter. Elisabeth Netterström startade en egen nagelstudio dagen innan hon fick klart för sig att hon var gravid. För att hon ska få ersättning måste hon skaka fram papper på vad hon har tjänat och som ny företagare, i det här läget, har det inte varit lätt att ha några papper klara. Än har hon inte fått några pengar. Boris Borgén gläds åt att han fick pengar tillbaka på skatten så de haft lite pengar i alla fall. De hankar sig fram, Elisabeth Netterström tar emot några nagelkunder ibland i sin studio.

Mer läsning

Annons