Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kaos i trafiken när signalsystemet slocknade

/
  • Varken, grönt, gult eller rött, bara svart.
  • På tisdagsförmiddagen krockade två bilar i korsningen Stuguvägen/Krondikesvägen. Ingen person kom till skada men bilarna blev buckliga. När trafikljusen är ur funktion gäller huvudledsregeln, de som kommer längs Stuguvägen har företräde.

Trafikljusen i korsningen Stuguvägen/Krondikesvägen har gått på övertid länge. Sedan i lördags har de inte fungerat och det är inte säkert att de går att få igång igen.

Annons

Det kan innebära att Östersunds kommun måste punga ut med 500 000 kronor.
– De är slut, säger Jan Asplund, trafikingenjör Östersunds kommun, när LT frågar hur det står till med ljussignalerna som inte fungerat på några dagar.

Strax efter 10.00 på tisdagen krockade två bilar i den nu oövervakade korsningen.

Enligt SOS Alarm var sju personer inblandade. Ingen skadades. Det blev lättare plåtskador på bilarna och räddningstjänstens personal körde bort bilarna från korsningen. Polisen fanns på plats för att dirigera trafiken under tiden.

När trafikljusen inte fungerar gäller väjningsplikt för trafikanter som åker på Krondikesvägen respektive Genvägen, för trafikanter utefter Stuguvägen gäller huvudledsregeln.

– Första veckan som trafikljus i en korsning inte fungerar brukar trafiken flyta bra då är man ovan och försiktig, sedan bli man generellt mindre försiktig, säger Jan Asplund.

Det som nu orsakar kommunen huvudbry är att trafikljusen är så gamla att det inte finns reservdelar till dem.

– Vi håller på att diskutera hur vi ska göra, men inget är bestämt än, säger Jan Asplund.

Sedan tidigare finns ett beslut om att bygga en rondell i korsningen, men det har skjutits fram till 2010.

– Om vi ska köpa ett nytt styrsystem, det är det som gått sönder, så kostar det cirka 500 000 kronor. Det är ganska mycket pengar för en tillfällig lösning eftersom det ska bli en cirkulationsplats där på sikt, säger Jan Asplund.

Enligt honom är en rondell den allra bästa lösningen. Sett under helt dygn medför en rondell färre stopp än trafikljus, är bättre ur miljösynpunkt och dessutom krävs mindre underhåll.

Under veckan kommer ett företag från Stockholm, som är experter på trafikljus, att se närmare på systemet i den aktuella korsningen.

– De ska göra en bedömning om det går att göra något åt, säger Jan Asplund.

Det innebär att det kommer att vara mörkt i lamporna i korsningen på obestämd tid.

De näst äldsta trafikljusen i Östersund är ljusen i korsningen Fältjägargränd/Rådhusgatan.

– Normal livslängd för trafikljus är 20 år men de här har varit med i över 30 år, säger Jan Asplund.

Generellt håller trafikljusen i Östersund längre än normalt, bland annat pågrund av att vägarna här inte saltas, berättar han.

– De utsätts för mindre slitage men går på övertid nu, säger Jan Asplund.

Mer läsning

Annons