Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kampanj samlade pengar till forskning

/
  • Ingrid Christensen från Östersund släppte lös i kroppsdelarnas dans. Foto: Ulrika Andersson

Kampanjen Go red uppmärksammades i går på Gamla teatern med anledning av den internationella kvinnodagen.

Annons

Go red-kampanjen är från början ett initiativ från USA. Syftet är att samla in pengar till forskning om kvinnohjärtat och på så sätt öka kunskapen om en av de vanligaste dödsorsakerna hos kvinnor. I Sverige drivs kampanjen av Hjärt- och lungfonden med stöd från 1,6 miljonersklubben.

Arrangemanget kring Go red-kampanjen på Gamla teatern i Östersund i går hade flera syften.

– Vi gör det här dels för att samla in pengar men också för att få fler medlemmar, berättar Astrid Åsgård som är kontaktperson för 1,6 miljonersklubben i Östersund.

Gårdagens arrangemang handlade även om friskvård för deltagarna.

– Kvällens tema är livsstil och de som kommit hit får prova på olika saker som yoga och andra övningar som man kan göra hemma i vardagen, sade Astrid Åsgård.

Förutom yoga så fick de cirka 90 inbetalade deltagarna även testa något som kallades för kroppsdelarnas dans.

Arrangemanget innehöll även en dansuppvisning av Rödstrumporna och en modevisning.

Mer läsning

Annons