Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jämtkrafts reklam är vilseledande

Konsumentverket anser efter en granskning att en reklamfilm för Jämtkraft är vilseledande. Nu får bolaget möjlighet att yttra sig.

Annons

Det handlar om en reklamfilm som visar en man som paddlar kajak i en fors. Filmen har varit en del i kampanj och har visats under hösten och vintern.

Efter en anmälan har Konsumentverket granskat filmen och bedömer att den är vilseledande. Verket tycker att filmen ger det felaktiga intrycket att elen som produceras i kraftbolagets vattenkraftverk inte påverkar omgivningen. "Eftersom marknadsföringen är inspelad vid naturreservatsområdet Ristafallet i Indalsälven, som till stor del är skyddad från mänsklig påverkan, förstärks detta intryck särskilt. Dessutom ger marknadsföringen intrycket av att älven som används i marknadsföringen är representativ för bolagets vattenkraftproducerande älvar".

– Syftet med att spela in reklamfilmen i forsande vatten är att visa på den kraft och energi som finns i vattnet. Reklam handlar om att sticka ut. Då måste man balansera på rätt sida om gränsen för vad som är tillåtet enligt Marknadsföringslagen. Det har aldrig varit vår mening att vilseleda någon, säger Håkan Roos, informationschef på Jämtkraft.

Bolaget har på sig 9 februari att lämna in ett yttrande till Konsumentverket.

 

Mer läsning

Annons