Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jämtkraft kräver 20 000 kronor av kund

/
  • Hemma hos Monica Byström snurrade elmätaren som vanligt och skickade rätt värden till Jämtkraft. Felet låg i den terminal som tog emot informationen. Ett fel som kostar henne 20 000 kronor trots att misstaget ligger hos Jämtkraft.
  • På fakturorna står det att Jämtkraft gjort avläsningar på elen men när Monica Byström kontaktar bolaget säger man där att det inte gjorts någon avläsning. Nu undrar Monica Byström om det verkligen går att lita på att elbolagets mätningar stämmer?
  • Det gäller att granska elräkningarna noga och rapportera om avvikelser. Enligt Jämtkraft är det kunden som har ansvar för att det ska stämma.

Hon har betalat sina elräkningar hela vintern. Nu kräver Jämtkraft sin kund på ytterligare 20 000 kronor. Felet är elbolagets mätare.

Annons

Monica Byström som bor i hus i Vålbacken utanför Östersund har betalat sina elräkningar löpande. Att det gått mindre ström i år har hon inte funderat så mycket över. Det har bott färre personer i huset och vissa ytor som tidigare drog ström har varit avstängda i år.

- Jag har noterat att det gått mindre ström men trodde att det berodde på att vi inte har värme och maskiner på i garaget, säger Byström.

Så sent som i januari fick hon tillbaka 1600 kronor av Jämtkraft då hon enligt elbolaget betalat för mycket. Det har inte hänt tidigare. Hon trodde återbetalningen berodde på att den totala elförbrukningen minskat. Redan då var det fel på Jämtkrafts terminal men bolagets egna kontrollsystem slog inte larm.

- I förra veckan ringde Jämtkraft och ville komma hit och läsa av min mätare på huset. Efter avläsningen återkommer Jämtkraft med beskedet att jag betalat för lite och att jag har en skuld på 20 000 kronor för förbrukad el. En skuld som jag måste betala trots att misstaget ligger hos Jämtkraft, säger Byström.

- Jag blev jätteledsen för det var ju inte lite pengar det handlade om och det är ju inte mitt fel. Jag känner mig faktiskt lurad.

Monica har inte granskat räkningarna som kommit från Jämtkraft i vinter utan betalat löpande.

- På fakturorna står det att bolaget gjort mätningar men när jag pratade med kontaktcentrat på Jämtkraft så hävdar man där att det inte gjorts mätningar. När det handlar om så stora avvikelser och elbolaget inte märker att det är fel så undrar jag om det går att lita på elbolagets system?

Enligt Jämtkraft har felet legat i den terminal som tar emot signaler från Monicas elmätare i huset. Terminalen har under hela vintern skickat samma mätvärden. Trots att det på fakturorna är uträknat ungefär vad Monicas årsförbrukning är så har Jämtkraft inte noterat den stora avvikelse som blivit.

- Vi arbetar hela tiden med att förbättra våra kontrollsystem. Vi har ju många fritidsfastigheter som inte har någon förbrukning alls under vintern. Vi har ett problem att urskilja när det är normal förbrukning och när det onormal förbrukning. Just den här fastigheten hade hamnat i fel lista hos oss, säger Irene Karlsson Burman, enhetschef affärsstöd på Jämtkraft.

- Den återbetalning som vi gjorde till kunden i januari var inte onormalt stor vilket gjorde att vi inte reagerade.

Är det då kunden som ska stå för hela kostnaden när det är fel i era system?

- Både vi och kunden har ett ansvar att ha koll på elförbrukningen så att den stämmer. Enligt våra avtalsvillkor så är det kunden som ska uppmärksamma oss om det blir stora avvikelser, säger Karlsson Burman.

Jämtkraft har ingen statistik över hur ofta kunder drabbas av stora mätfel men det händer.

- Vi arbetar hela tiden med att förbättra våra kontrollsystem så att sådant här inte ska inträffa men tyvärr händer det emellanåt att kunder drabbas.

Mer läsning

Annons