Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

– Inget liknande har byggts tidigare

/
  • – Det har varit ett svårt projekt, sammanfattar Harry Sjöström som också säger att 2008 är Liftbyggarnas bästa år genom tiderna. Företaget har liftbyggen i Tänndalen och i Kåbdalis i Norrbotten på gång förutom gondolen på Globen.
  • Med gondoler ska Globen i Stockholm bli en ny turistattraktion och locka de som vill se utsikten från toppen.

Om tidsplanen håller sker första provkörningen med gondolbanan på Globens tak i mitten av december.
Liftbyggarna i Östersund svarar för konstruktionen och för deras del innebär det ett projekt på 30 miljoner.

Annons

– Gondolbanan på Globen kommer att betyda väldigt mycket som referens för Liftbyggarna, säger Harry Sjöström, vd för Liftbyggarna.

– Avsikten är att det ska vara en turistattraktion och väcka stor uppmärksamhet.

16 personer får plats i varje ”kula” och en färd upp till Globens tak med utsikten på 85 meters höjd kommer att ta cirka två minuter.

Konstruktionen har tagit en hel del kreativ kraft och tankeförmåga att klura ut. Rälsen som gondolen går på skruvas fast med stödben mot Globens bärande stomme.

– Inget liknande har byggts tidigare och det mesta anpassas enligt de bestämmelser som gäller för hissar vilket kräver särskilda tekniska lösningar.

– En del saker måste vi göra speciella certifieringar på för att gondolbanan ska bli godkänd vid besiktningen, enligt Harry Sjöström.

Banan blir eldriven och på vägen ner omvandlas bromsenergin från gondolerna till elenergi som återförs till elnätet. Det ska bidra till låg förbrukning.

Maskinen, rälsen och gondolens konstruktion har Liftbyggarna tagit fram och en hel del tekniska lösningar har man hämtat från bergbanor.

Enligt Harry Sjöström kommer Liftbyggarna att köpa det mesta av tillverkningsjobben från ett antal företag. Men om jobben läggs ut på lokala tillverkare återstår att se.

– Jag har varit en stor anhängare av att alla jobb ska vara i Odenskog. Men vissa politiker i Östersund är inte sams om en linje för att hantera företagsamhet i Östersund och jag har fått några törnar på senare år, säger Harry Sjöström.

Enligt honom blir konsekvenserna av det här att priset får en mer avgörande betydelse för vilka företag som får tillverka delar till gondolbanan, än vad som annars varit fallet.

Mer läsning

Annons