Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Ingen annan ska behöva lida så mycket som jag har gjort”

Landstingsvården har blivit bättre, men logistiken är fortfarande det stora sorgebarnet.

Problemet är så allvarligt att patientnämnden tagit upp frågan med landstingsledningen.

Annons

Det visar patientnämndens årsredovisning för 2009.

De pekar på provsvar som inte följs upp och meddelas till patienterna, återbesök som inte bokas och om att patienter därmed inte får den vård och omsorg som de har rätt till och är i behov av.

”Under det gångna året har vi noterat flera fall av patienter som på grund av bristande rutiner inom sjukvården tvingats till ett större lidande än vad som varit nödvändigt. Förtroendet för sjukvården urholkas”, skriver de.

De ger följande exempel: 78-årig man med prostatacancer. Han gjorde en undersökning av skelettet som visade spridning av cancersjukdomen. Planeringen var att han skulle få svar efter en månad, men fick inte detta svar förrän efter åtta månader. ”Jag är besviken och känner inget förtroende längre”.

Patientnämnden pekar även på problem med vårdgarantin där flera patienter tvingats till onödiga och ibland skadliga strapatser på sina hemresor och därmed äventyrat operationsresultatet.

– Patienten ska själv kontakta sjukreseavdelningen i landsting när de vet vilket datum de skrivs ut, men det är det inte alla som fått eller förstått den informationen, säger de.

Här ger de följande patientfall: 58-årig kvinna fick enligt vårdgarantin en ny höft inopererad på ett sjukhus i Stockholm. Hon fick inga instruktioner, efter operationen, på lämpligt sätt att röra sig eller hur hon skulle sitta. Hon hade inte heller fått någon information om hur sjukresan hem skulle beställas och om det eventuellt var något transportsätt som var mindre lämpligt. Hon beställde därmed flyg samt en taxi som skulle ta henne till och från flyget.

En av dessa taxibilar var en hög modell som hon hade mycket svårt att ta sig in i. Taxiresan till och från flyget tog sammanlagt tre timmar. ”Har i efterhand hört att i Östersund får patienten bara sitta i två mil efter operationen - är resan längre måste det ske med bårbil”. På flyget var hon bokad på en vanlig plats som innebar att den opererade höften inte kunde rätas ut.

I efterförloppet har hon drabbats av en muskelavlossning och en ny operation måste göras. Detta har inneburit bland annat att hennes rehabilitering som skulle ta åtta veckor har blivit mer än åtta månader lång. ”Ingen annan ska behöva lida så mycket som jag har gjort”.

Patientnämnden efterlyser också tydliga riktlinjer när det gäller så kallade gastric bypassoperationer, som genomförs på patienter med extrem fetma.

De menar att den i de flesta fall är en stor hälsovinst där många följdsjukdomar kan undvikas, men operationen är riskfylld och inte komplikationsfri.

Operationen förändrar patientens liv på många grundläggande sätt och medvetenheten om hur det blir efteråt är inte alltid så stor som den borde vara, menar de.

– Patienten måste vara tillräckligt förberedd även mentalt. I dag mår många patienter psykiskt dåligt efteråt och blir då i behov av annan sorts vård.

Totalt hamnade 483 ärenden hos patientnämnden förra året.

– Det kan tyckas vara en liten summa men det är ändå 483 patienter som utsatts för någon form av negativ händelse i sitt samröre med hälso- och sjukvården.

– I ett litet län som Jämtland är det en ganska stor grupp och i ett tioårsperspektiv, med ungefär samma ärendemängd, handlar det om att nästan var tjugonde länsinvånare i genomsnitt har ett ärende hos patientnämnden.

Men det finns bra saker också.

• Det har blivit lättare för patienterna att få tillgång till primärvården. Antal ärenden inom bemötande och kommunikation har nästan halverats mellan 2008 och 2009.

• Kontakter med psykiatrin har tagit åt sig av kritiken från tidigare och inlett ett seriöst och målmedvetet arbete med att förbättra bemötandet i förhållande till patienterna.

• Skapande av ett kompetenscentrum för patientsäkerhet som en del av landstingets organisation. Det är ett tecken på att ledningen satt fokus på patientsäkerheten.

Mer läsning

Annons