Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inga formella hinder – men det krävs att alla verkligen följer skyltarna

Det finns inga formella hinder för att sänka hastigheten till 30 kilometer i timmen i Lugnvik. Men kommunens trafikchef misstänker att en sänkning kan bli ett slag i luften.

Annons

Jan Asplund är trafikingenjör på Östersunds kommun och berättar att en sänkning av hastighetsgränsen i ett villaområde som Lugnvik inte strider mot någon lag eller förordning.

Med andra ord, om de boende i området vill ha 30 kilometer i timmen så finns inga hinder hos kommunen. Men Jan Asplund vill ha ett ordentligt underlag innan hastigheten sänks.

– I ett sådant här fall skulle man vilja ha någon form av underskrift från varje fastighetsägare eller något annat konkret. Inte bara en namnlista som har gått runt. Man vill också veta att de som bor där är medvetna om vad en sänkning innebär och de faktiskt tänker köra 30. Annars blir det ju ett slag i luften.

Jan Asplund är skeptisk till att en sänkning från 50 till 30 kilometer i timmen skulle efterlevas när det gäller Åkervägen.

– Jag tror att om vi satte upp 30-skyltar där så skulle 90 procent de boende jubla men de flesta ändå köra som de gjort tidigare.

Jan Asplund berättar att de 30-skyltar som i dag sitter längs en sträcka av Åkervägen haft en marginell effekt på hastigheten. Vid mätningar innan sänkningen från 50 till 30 så var medelhastigheten 43 kilometer i timmen. Något år efter att hastigheten sänkts var medelhastigheten 42 kilometer i timmen.

Mer läsning

Annons