Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Höjd beredskap ska rädda tågtrafiken

Järnvägens hetsigaste helg närmar sig. Nu höjer SJ sin beredskap för att rädda jultrafiken för resenärerna.

Annons

Tågresenärer i Sverige har fått lära sig att tåla mycket. En ökad trafikvolym och större påverkan av yttre förutsättningar som oväder har gjort att förseningar blivit vardagsmat.

Under 2007 rapporterade Banverket in mer än 92 200 förseningstimmar varav drygt 26 300 gällde persontrafik.

Läget i år ser lite bättre ut. Fram till och med november hade Banverket rapporterat in drygt 82 000 förseningstimmar, en minskning med ungefär fem procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Nu väntar ett riktigt eldprov. Julhelgen är årets mest trafikintensiva period.

På grund av att julafton infaller på en onsdag sprids resandet ut. Mellan den 20 och den 31 december räknar SJ med mer än en miljon resenärer.

SJ har bemannat upp för att till exempel kunna ta in ersättningstrafik vid eventuella störningar.

– Vi har ökat vår beredskap eftersom det är så pass många resenärer, säger Dan Olofsson vid SJ pressjour till TT.

Sedan tidigare har SJ dragit i gång ett stort åtgärdsprogram med sina X 2000-tåg.

Bakgrunden är att tågens punktlighet kraftigt försämrats. I oktober var bara 59 procent av X 2000-tågen i tid.

Nu pågår ett arbete med att ta in tågen på verkstad för att de ska gås igenom.

SJ kommer även att gå igenom sin trafikplanering. Målsättningen är att felen ska vara avklarade i mars nästa år.

Banverket håller ingen extra beredskap på grund av julhelgen. Däremot finns det en särskild beredskap under vinterhalvåret utifrån SMHI:s väderprognoser.

– Vi gör dagliga avstämningar med SMHI och anpassar oss så att vi snabbt kan sätta in åtgärder vid till exempel snöoväder, säger Henrik Berger vid Banverket.

Mer läsning

Annons