Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hög dödlighet kan ge ännu lägre hastighet

/

Det är mer än tre gånger så hög risk att dö på vägarna i Jämtland än i Stockholm. En förklaring är att det går snabbt på vägarna i glesbygdslänen i norr. När hastigheterna nu ses över ska det gå långsammare i Norrland.

Annons
Vägverket håller på att se över hastigheterna på landets vägar, och inför samtidigt fem nya hastighetsgränser där 120 kilometer i timmen är maxgräns. I en första etapp har de nationella vägarna, det vill säga europavägarna och vissa riksvägar gåtts igenom. Enligt Stefan Bertilsson, projektledare för hastighetsöversynen, har snitthastigheten på vägarna i Norrland sänkts mer än i södra Sverige. - Det blir en korrigering. Liknande vägar, med samma förutsättningar och säkerhet, har traditionellt haft högre hastigheter i Norrland än i övriga Sverige, säger Stefan Bertilsson. Nästa etapp börjar till våren och då ska farten på övriga statliga vägar ses över. Sannolikt sänks Norrlandshastigheterna även då mer än resten av Sverige. En förklaring till att Norrlandslänen haft högre hastigheter kan vara att de är glest befolkade. Enligt Thomas Lekander, trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket, satte man på 60- och 70-talen hastigheterna i norr högre än i södra Sverige som en kompromiss eftersom det där ofta rör sig om långa sträckor. Då ansågs det inte rimligt att behöva hålla alltför låga farter. Men de högre hastigheterna i Norrlandslänen verkar ha betalats med högre dödlighet. En rapport från SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys, visar att det i Jämtland årligen dog i snitt tio människor per 100 000 innevånare mellan 1998 och 2007. Motsvarande siffra i Stockholm är tre dödsfall per 100 000 innevånare. Visserligen kommer sydlänet Värmland tvåa på trafikdödlighetstoppen med 9,3 döda, men på tredje plats finns Norrbotten och även Västernorrland och Västerbotten kommer högt upp på listan. Är det rimligt att det ska vara så här stora skillnader mellan olika län? - Hastighetsgränserna är en kompromiss mellan olika faktorer. Ofta måste man köra långt i glesbygden. Då är det kanske inte rimligt att hålla samma låga fart på en sträcka på 13 mil som på en liknande kort sträcka i en tätort, säger Thomas Lekander. Det kan också finnas andra förklaringar till att vissa län har högre trafikdödlighet. Enligt Jan Ifver, statistiker på Statens väg- och transportforskningsinstitut, är genomfartslän där det kör många turister hårt utsatta. Det stämmer både på Jämtland och Värmland där det finns många norska turister på vägarna.

Mer läsning

Annons