Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här tas Sveriges allra sista beredskapslok ut – har stått helt orörda sedan 1971

Ångloken som stod inplastade i ett skjul utanför Lit var de två sista beredskapsloken att tas ut ur förråden i hela Sverige. Det var också första gången det gjordes inför en publik av entusiaster.

Annons

De två loken är från 1908 som stod i Litsnäset och var tidigare så kallad beredskapslok som skulle kunna tas i bruk i svåra tider om det behövdes. Medan sedan 1971 har loken stått helt orörda i sitt konserverade tillstånd utan underhåll.

Nu har de åter igen plastats av och fått se dagens ljus för nu ska det ena ner till Järnvägsmuseet i Gävle och det andra ska ner till Oxelösund och Föreningen Sörmlands veteranjärnvägar.

Det ena loket hade de fått fyr i när LT hälsade på under torsdagen.

Samtidigt som det är de sista loken i Sverige att tas ut ur beredskapsskjulen så är det också första gången som ett sådant här arbete görs publikt.

Det är Järnvägsmuseets vänner som anordnat en resa längst Inlandsbanan och då ingick det här evenemanget som ett stopp längst resan.

– Det ena loket fick de faktiskt dra ut själva ur förrådet. Jag sa det mest som ett skämt men sen tog vi fram rep och körde. Det 42 personer som drog och loket väger 80 ton, säger en glad Lennart Lundgren som är verksamhetsledare på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle och är med och anordnar resan.

Det andra loket drogs sedan ut med en hjullastare.

Lennart Lundgren

Under torsdagen pågick arbetet för fullt med att få loken i skick för att kunna köra ner med dem till Gävle och Oxelösund. Loken stod tidigare inplastade i beredskapsskjulet och loken var konserverat med olja och inoljade trasor.

– De var oerhört noggranna med konserveringen, säger Lennart Lundgren.

Nu är det den ideella föreningen Järnvägsmuseets vänner och det statliga Järnvägsmuseet som tillsammans tar fram loken och fixar i ordning dem på nytt.

Göran Enqvist mekar inne i förarhytten på ena loket.

Av de ungefär 80 resenärer som fanns med på turen längst Inlandsbanan så var det drygt 50 som valde att kliva av i Litsnäset och se på nära håll när loken återupplivades. Men det fanns även gott om tillresta entusiaster som bilat till Litsnäset endast för att få se den här händelsen.

Bengt Lagerqvist.

– Mitt dagis när jag liten var att åka på ånglok, säger Bengt Lagerqvist som åkt hela vägen från Leksand för att se när loken fick nytt liv.

Han har flera generationer av lokförare i släkten och hade kameran med sig i högsta hugg för att dokumentera allt som hände.

Till vänster Göran Enqvist som var med och gjorde i ordning loken. Till höger Ingemar Forsström som var med på resan som entusiast.

Alla som var på plats för att se återupplivandet fick chans att komma loken riktigt nära in på livet. Några passade på att klättra in förarhytten medan andra nöjde sig med åskåda det hela från en solstol i skuggan.

Utsikten från förarhytten.

Bra fyr i pannan. Det tar flera timmar innan pannan får upp tillräcklig värme för att kunna åka iväg för egen maskin.

Nu får alltså de två gamla beredskapsloken ett nytt liv.

– Det är resorna med loken som är det roliga, att visa grejerna och hur de fungerar, säger Lennart Lundström.

Tanken är att detta inte blir sista gången loken får komma ut och lufta sig även om det är ett liv som museiföremål som väntar.

Det här loket kommer att bogseras ner till Gävle.

Hans Wennberg jobbar normalt med stora kraftverk, här sitter han dock under det ena loket och utför underhåll på vattenpannan.

Mer läsning

Annons