Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här blir det trafikkaos i sommar

/
  • Trafikanterna i Östersund tjänar på att rucka lite på sina rutiner i sommar.

I sommar blir det ovanligt intensivt med anläggningsarbeten på vägarna i och i närheten av Östersund. På vissa platser har det redan ställt till problem för trafikanter under morgonrusningen.

Annons

Ett arbete som kommit igång och där det märks tydligt är renoveringen av Frösöbron. Där är södra halvan av bron är avstängd och norra halvan är dubbelriktad. Ett annat anläggningsarbete är korsningen Stuguvägen/Krondikesvägen, där en rondell har börjat byggas och där ingen genomfartstrafik är möjlig under byggtiden. Båda arbetena förväntas vara klara i slutet av juli.

– Alla ska ju in till jobbet till klockan åtta. Det skulle ju flyta på lite bättre om några åkte tio minuter tidigare till jobbet på morgnarna. Det kommer en del säkert att börja med när de märker att det tar några minuter längre att komma fram, säger Jan Asplund, trafikansvarig på Östersunds kommun.

På Frösöbron ska de översta centimetrarna i betonglagret fräsas upp och en ny matta ska läggas för att förhindra att fukt tränger ner i brokonstruktionen. I år är det den södra körbanan som är avstängd, nästa sommar är det dags för samma åtgärd på den norra körbanan.

– Anledningen till att vi gör detta under sommarmånaderna är att det är torrperiod nu. Det måste vara extremt torrt när vi lägger på mattan, säger Jan Asplund.

Samtidigt som vägbanan på Frösöbron åtgärdas kommer en del annat på bron att få ett lyft.

– Vi passar på att fixa till flaggstängerna och räcket nu när vi ändå stänger av vägen. Lamporna kommer också att tas ner och en ny belysning kommer att sättas upp närmare körbanan, alltså inte som nu, fem meter uppe i luften, säger Jan Asplund.

När det gäller bygget i Fyrvallakorsningen leds trafiken förbi Tegelbruksvägen och Mariavägen under sommaren. Flera boende i området har redan vänt sig till kommunen för att klaga på den ökade trafiken.

– Det finns inte några alternativ till detta, det kommer att bli en ökad trafikgenomströmning på vissa gator och det får människor acceptera. Vill man som bilförare att färden ska gå smidigt in till centrum om man kommer från E 14, bör man däremot åka förbi Lillänge och svänga ner på Litsvägen i stället, säger Jan Asplund.

De första dagarna var det många som åkte genom campusområdet men där är vägarna blockerade med stora stenblock numera.

– Vägarna på campus är privata. De vill inte ha mycket biltrafik på området och vi kan inte tvinga Vasallen att öppna, säger Jan Asplund.

Senare i sommar skall ytterligare en cirkulationsplats placeras i korsningen Chaufförsvägen/Hagvägen i Odenskog.

– Så fort vi är klara med arbetet i Fyrvallakorsningen kommer arbetet att påbörjas där, säger Jan Asplund.

Fördelarna med cirkulationsplatser i stället för vägkorsningar är många.

– Driftsmässigt är det bra mycket billigare med cirkulationsplatser. Det krävs alltid underhåll i korsningar med trafiksignaler. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det en otrolig skillnad, några allvarliga trafikolyckor sker över huvud taget inte i cirkulationsplatser, säger Jan Asplund.

Mer läsning

Annons