Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Handlar grönt i Östersund – trots lågkonjunkturen

/
  • Agneta Johansson handlar lokalproducerade ägg, kravmärkt kött och ekologiskt korntunnbröd. ”Det är klart man tittar lite efter ekologisk mat, men det är inte alltid de varorna som är fräschast så det blir lite som det slumpar sig. Ska jag handla mycket så tänker jag också på vad det kostar”, säger hon. Foto: Ulrika Andersson
  • Konsumenten Johan Hansson går mer på smak och utbud än pris när han väljer att handla ekologiskt. ”Ekologiskt smakar oftast bättre, men jag väljer det som ser bra ut. Om det är lång transportsträcka för att få tag på ekologiska produkter funderar man ju på om det är värt det. Men det är klart det finns ett miljöperspektiv på det man handlar”, säger han.

Konsumenterna väljer att handla ekologiskt trots lågkonjunkturen. Det visar en marknadsundersökning som The Nielsen Company gjort.

– Man behöver inte slå hål i plånboken för att handla ekologisk längre, säger Maria Munk, stormarknadschef på Coop Forum i Östersund.

Annons

Enligt undersökningsföretaget The Nielsen Company ökade ekoförsäljningen med 40 procent under förra året. Den enorma ekotrenden har resulterat i större efterfrågan, fler ekoproducenter och därmed lägre priser för konsumenterna.

– I början var de ekologiska och kravmärkta varorna extremt dyra. Nu har det blivit billigare och det gör att det är tillgängligt för alla, säger Maria Munk på Coop Forum i Östersund.

På Coop Forum kan de se en ökning på försäljningen av ekologiska matvaror.

Det märks att det finns ett större intresse av rättvisemärkta produkter och det har inte sålts mindre i samband med finanskrisen. Ägg, kaffe och bananer är det som verkar populärast att köpa fairtrade.

– Folk tycker att det är bra artiklar att ha hemma, säger Maria Munk.

Gert Almén på Ica Kvantum menar att det varit en trend i flera års tid, men har också sett en ökning under det senaste året. Han tror att det beror på att det är fler fabrikörer som producerar ekologiskt, och ju fler konkurrenter, desto lägre priser för konsumenterna.

– Sedan har väl fler personer blivit medvetna och börjat förstå att man måste spara på miljön, säger han.

Den totala livsmedelsförsäljningen omsätter 142 miljarder kronor, av de pengarna omsätter ekologisk mat 3,6 miljarder. Kaffe, mjölk, ägg och fil står för 40 procent av den försäljningen.

Mer läsning

Annons