Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han blåser liv i konstgjorda ögon

/
  • Hans Zorn har med sig över tusen olika färger på små ögon av glas. De har han hjälp av när han ska bestämma vilken grundfärg som ska användas vid tillverkningen av protesen.
  • Det är viktigt att ögonproteserna blir bra när det gäller färg och passform. ”Det är ett konsthantverk och det behövs många års träning. Från början var det svårt att få till ett bra öga. Det ska bli rätt färg men det svåraste är ändå att få liv i ögat”, säger Hans Zorn.
  • Signe Olsson ska få en ny ögonprotes. Med hjälp av små ögon av glas hittar Hans Zorn vilken färg han ska utgå från. När han tillverkar              protesen kan han blanda till den exakta färgen genom att använda färgstavar.  Foto: Henrik Flygare
  • Hans Zorn har med sig över tusen olika färger på små ögon av glas. De har han hjälp av när han ska bestämma vilken grundfärg som ska användas vid tillverkningen av protesen.
  • Ögonprotesenformas med hjälp av en liten gasolbrännare och Hans Zorn blåser därefter ögat till rätt form, precis som en glasblåsare.
  • Hans Zorn avslutar tillverkningen av ögonprotesen med att smälta på ett blodådernät för att ögat ska se äkta ut.

Inga ögon ser exakt likadana ut. Det kan vara en färgnyans eller pupillens läge som skiljer ett öga från ett annat. Men det svåraste är ändå att fånga livet i ett öga.

Annons

– Alla är vi olika. Det finns inte två ögon som är likadana. Det finns till exempel 600 olika nyanser av blått, säger Hans Zorn som tillverkar ögonproteser.

En gång per år kommer Hans Zorn till Östersunds sjukhus för att blåsa ögonproteser i glas. Han är en av tre män som har detta som arbete i Sverige.

Alla som kommer till Hans Zorn får en protes som är speciellt utprovad efter personens ögon. Signe Olsson från Sveg besöker honom för att byta ut sin protes för den har börjat skava.

– Jag brukar byta den ungefär vartannat år. Det känns som att jag ständigt har grus i ögat och därför behöver jag en ny, säger hon.

– De flesta brukar behöva byta efter två år men vissa kan gå med samma protes i tio år, säger Hans Zorn.

Han har arbetat med att blåsa glasproteser i 35 år. Företaget har gått i släkten och hans farfar startade det för över 80 år sedan. Hans Zorn började karriären med att gå som lärling i tio år.

– Det är ett konsthantverk och det behövs många års träning. Från början var det svårt att få till ett bra öga. Det ska bli rätt färg men det svåraste är ändå att få liv i ögat, säger han.

Hans Zorn börjar med att söka en passande färg och iristeckning till Signes öga. Ögonprotesenformas sedan med hjälp av en liten gasolbrännare och han blåser därefter ögat till rätt form, precis som en glasblåsare. Med hjälp av färgstavar ser han till att irisen motsvarar Signes ögonfärg.

Ögonprotesen är skålformad ochligger löstagbar mellan övre och nedre ögonlocket. När Signe Olsson fick sin första protes för tio år sedan var den inte individuellt utprovad, utan då fick hon välja ett öga utifrån en kollektion med ett antal färger. Hon är nöjd över att i stället få en protes som är utprovat speciellt för henne och som ser väldigt äkta ut.

– Det är ingen som ser att jag har ett konstgjort öga, säger Signe Olsson.

Hans Zorn avslutar tillverkningen av ögonprotesen med att smälta på ett blodådernät för att ögat ska se äkta ut. Signe Olsson får med sig sitt nya öga när hon åker hem till Sveg igen.

Mer läsning

Annons