Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gunnel stöttar oroliga föräldrar på telefon

/
  • Lyssna, resonera, dela med sig och att vara medmänniska, så sammanfattar Gunnel Falkerby arbetet med att stötta föräldrar via Rädda barnens föräldratelefon. ”Utgångspunkten är alltid barnets bästa”, säger hon.

Gunnel Falkerby är en av tio Östersundare som arbetar med att svara i Rädda barnens föräldratelefon.
– Det känns meningsfullt att dela med sig av sin egen livserfarenhet, säger Gunnel Falkerby.

Annons

Arbetet med att svara i telefonen är ideellt.

– Jag har alltid varit aktiv inom rädda barnen. När jag skulle sluta som skolsköterska var det en arbetskamrat på skolan som berättade om föräldratelefonen, säger Gunnel Falkerby.

Hon har nu jobbat med det i tre år. Det finns sammanlagt cirka 180 personer som svarar, på sju orter runt om i landet, inklusive Östersund. De turas om att bemanna telefonen under kvällar och helger.

Enligt Gunnel Falkerby togs 2000 samtal emot i fjol.

– I dag finns många unga föräldrar som inte har något att prata om sina problem med. En del har också behov att prata bara med någon utomstående, säger Gunnel Falkerby.

Vardagstvister, tonårsproblem, delad vårdnad, att sätta gränser är vanliga ämnen som föräldrarna frågar om berättar hon.

– Om föräldrarna har delad vårdnad kan det ofta bli diskussioner om att föräldrarna har olika regler. Att föräldern har svårt att få barnet att förstå att ekonomin kanske ser olika ut, brukar vi också får frågor om.

Sådant som att sätta gränser och att föräldrar har svårt att styra sina tonåringar, är ytterligare exempel berättar Gunnel Falkerby. Varje gång hon har ett pass i föräldratelefonen sitter hon i tre timmar. Det är alltid två personer som sitter tillsammans och svarar.

– Jag tar mellan fyra och tre samtal varje pass. Men det är väldigt olika hur långa varje samtal är. Att ventilera ett problem tar ju ofta en stund.

– Men det är viktigt att komma ihåg att jag bara kan prata utifrån min erfarenhet. Men ofta ringer en person flera gånger och då kanske de pratar med någon annan, som förmedlar sin syn, säger Gunnel Falkerby.

Det är framför allt mammor som hör av sig till telefonnumret och till den föräldramejl som Rädda barnen har, 73 procent av alla kontakter tas av mammor.

Mer läsning

Annons