Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gruppsamtal i skolan stärker Östersundstjejer

/
  • Maria Frykman, kurator på Wargentinsskolan, har redan börjat använda samtalsmetoden på en tjejgrupp i skolan och tycker att de blivit mer medvetna om hur de mår. Thomas Spångberg, fältarbetare vid kommunen, har handlett tjejgrupper bland Storsjöskolans 8:or och tycker att det är bra att det satsas extra på att ge tjejer i den åldern stöd. Foto: Henrik Flygare
  • Disa-metoden är en samtalsform framtagen för tjejer i årskurs 8. ”Tjejerna blir medvetna om – och hur – de mår och vad som lyfter och sänker dem. Metoden blir som en verktygslåda för dem”, säger Eva-Mari Thomas, som utbildar i metoden.Foto: Henrik Flygare

Tonårstjejer i flera högstadieskolor och på gymnasiet får just nu hjälp att stärka sig själva efter en ny metod som kallas Disa-metoden.
– Vi ser goda resultat, säger Maria Frykman, kurator på Wargentinsskolan.

Annons

Stress, nedstämdhet och negativa tankar kan vara vanligt när man är tonåring. Sedan några år tillbaka tillämpar därför många kommuner runt om i landet en samtalsgrupp som riktar sig till tonårstjejer. Under tio tillfällen träffas man och lär sig att bli mer medveten om sig själv genom olika samtalsövningar.

Finsam Östersund, ett samarbete mellan kommun, landsting, försäkringskassa och arbetsförmedling, har valt att satsa på metoden. I veckan fick ett 20-tal personer från ungdomsmottagningen, ungdomspsykiatriska mottagningen, elevhälsan, gymnasiet, fältarbetsgruppen och högstadiet i Östersund fick i går sin avslutande utbildning i samtalsformen som kallas Disa-metoden, en förkortning för ”din inre styrka aktiveras”.

Metoden är evidensbaserad på tjejer som går i 8:an, vilket innebär att man har forskat på den och resultaten av forskningen finns dokumenterade. Den används främst i förebyggande syfte på tjejer i högstadieålder.

– Tjejerna blir medvetna om – och hur – de mår och vad som lyfter och sänker dem. Metoden blir som en verktygslåda för dem, säger Eva-Mari Thomas, som utbildar i metoden.

Vid Wargentinsskolan har Disa-metoden använts i en tjejgrupp under vintern och kuratorn Maria Frykman har redan sett resultat.

– Tjejerna lär känna varandra och sig själva och blir mer medvetna om hur negativt de tänker ibland. Nu anstränger de sig att tänka mer positivt, säger hon.

Dessutom märker hon att de blivit bättre på att hantera och prioritera mellan den stress och de krav som ställs på dem när de går i gymnasiet. Och det bästa vore om samtalsformen kunde integreras in ett vanligt skolämne, som både tjejer och killar får gå igenom, tycker hon.

På Storsjöskolan har man låtit alla tjejer i 8:an delta i Disa-metoden och två fältarbetare har hjälpt till att handleda grupperna tillsammans med skolans fritidspedagoger.

– Jag tycker att det är bra att tjejerna erbjuds det här, för killarna tar ganska mycket plats och får mycket fokus ändå, säger Thomas Spångberg.

– Samtidigt har killarna fått egen tid i klassen, och har inte blivit bortglömda när tjejerna gått iväg på de här samtalsgrupperna, säger Kia Nilsson, fritidspedagog.

Mer läsning

Annons