Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grundskolan efterlyser ännu fler behöriga lärare

I nio av 26 kommunala grundskolor i Östersunds kommun har hela lärarstyrkan pedagogisk högskoleexamen. Bland de fem fristående skolorna är det dock ingen skola där samtliga lärare är behöriga.

Annons

Det visar siffror från Skolverket.

– Överhuvudtaget tycker jag att vi har positiva siffror men vi strävar efter att ha 100 procent behöriga lärare på alla grundskolor, säger Anders Byström, chef på barn- och utbildningsförvaltningen Östersunds kommun.

Bland de kommunala skolorna, som når upp till 100 procent vad gäller lärare med högskoleexamen, finns bland andra Fjällängsskolan, skolan i Fåker och Lillsjöskolan.

Tio av de 26 kommunala grundskolorna har över 90 procent behöriga lärare.

Just lärarnas behörighet är en faktor som är i fokus när det gäller kvalitén på utbildningar. Men beroende hur beräkningarna görs kan det bli lite olika resultat menar Byström.

– Det finns till exempel lärare som har utbildning för att jobba i klasserna ett till sju men som under åren förvärvat kunskaper som motsvarar behörighet till högre klasser. Det finns en otydlighet i detta i statistiken och det är något som vi ofta diskuterar.

I en jämförelse med den genomsnittliga utbildningsnivån på alla lärare i riket, läsåret 2008/2009, hade Östersunds kommun drygt 87 procent behöriga lärare, riket låg på drygt 85 procent.

– Det är glädjande, säger Anders Byström.

– Positivt är också att jag bland annat till rekryteringen av förskollärare ser att kommunen är attraktiv som arbetsgivare bland behöriga förskollärare.

För flera år sedan var det svårare än det är nu att rekrytera behöriga lärare, dels har det att göra med att årskullarna var större och det behövdes fler lärare.

– Men vi har anpassat organisationen successivt och flera av den personal som inte var behöriga tidigare finns inte kvar i organisationen längre.

Ander Byström tycker att lärarnas kompetens är betydelsefyll i sammanhang som handlar om kvalitet i skola och en viktigt faktor för lärande, men det finns också annat som är viktig menar han.

– Miljön, arbetsmiljö och lärmiljö, är oerhört viktig. Ledningen också, säger Anders Byström.

Mer läsning

Annons