Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Funktionshindrad fick vänta över ett år på rullstol

I ett år fick en familj vänta innan dottern fick en ny rullstol. Under tiden tvingades de lägga beslag på en lånerullstol från Östersunds sjukhus.

Nu anmäler mamman handläggaren vid kommunen för lång handläggningstid.

Annons

I maj 2007 beställde en familj i länet en rullstol till dottern som är funktionshindrad. Dottern behövde en manuell rullstol och kommunens arbetsterapeut kom hem till familjen för att ta hand om ärendet. Arbetsterapeuten tog även mått i familjens hall, eftersom den skulle behöva byggas ut.

I september samma år skulle familjen åka på semester, men än hade ingen rullstol dykt upp. Och familjen fick fara på semester med en gammal trasig rullstol. Arbetsterapeuten hade då inte hunnit beställa någon rullstol, men uppgav till familjen att det skulle göras inom kort.

Under hösten och vintern påminner familjen arbetsterapeuten flera gånger om att de är i behov av rullstolen. Särskilt eftersom dotterns behov av rullstol ökar under vintern.

Men ingen rullstol dök upp. Och familjen kände sig nu tvungna att sno en rullstol på sjukhuset.

"Vi fick då "stjäla" en lånerullstol i entrén på Östersunds sjuhus", skriver mamman i ett brev till Justitieombudsmannen.

I april 2008 ringer mamman till arbetsterapeuten och börjar bli irriterad. Hon möts av en telefonsvarare och talar där in ett skarpt meddelande och vill se kopior på att en beställning är gjord. I slutet av maj dyker kopiorna upp. Och först i juli, strax över ett år efter det att familjen kontaktat arbetsterapeuten för en ny rullstol, dyker stolen äntligen upp. Familjen kunde då lämna tillbaka lånerullstolen till entrén på sjukhuset.

Den långsamma handläggningen av ärendet har nu JO-anmälts av mamman. Hon påpekar även att arbetsterapeuten ändrat datumet för när den första ansökan gjordes 2007, till att i terapeutens dokumentation skriva 2008.

Mer läsning

Annons