Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Frösöplan var nära flygkrasch

För knappt två år sedan skulle 169 solturister flyga till Turkiet från Åre/Östersund flygplats. De var bara centimeter från döden. Det visar statliga Haveri-kommissionens utredning.

Annons

Den 9 september 2007 var Sverige närmare en stor flygolycka än på länge.

Platsen för olyckan – Åre/Östersund flygplats på Frösön.

Det var ett charterplan med destination Antalya i Turkiet som under starten inte lyckades komma upp ordentligt i luften.

– Närmare en stor flygolycka i Sverige har vi inte varit på länge, säger haverikommissionens utredare Stefan Christensen till TT.

Det chartrade planet, en MD 83 från det österrikiska flygbolaget MAP, startade den 9 september 2007 från flygplatsen på Frösön utanför Östersund för att flyga 169 passagerare till semesterorten Antalya i Turkiet.

Åre/Östersund flygplats har en lång startbana på 2,5 kilometer. Trots det hade planet stora svårigheter att komma upp i luften i tid. Med minsta möjliga marginal lättade planet från startbanan men krockade ändå med banljusen utanför banan. Haverikommissionens utredning som nu är klar visar att planets hjul var högst 40 centimeter ovan marken 50 meter från startbanans slut.

– Det här var en mycket allvarlig händelse, understryker Stefan Christensen.

Av rapporten framgår att det var ren tur som gjorde att inte starten slutade med en katastrof på Frösön.

Enligt utredarna berodde incidenten på flera orsaker. Men störst skuld får piloterna.

Planet var för tungt lastat när det rullade ut på startbanan. Övervikten var drygt 3,1 ton. Piloterna hade före starten inte gjort en korrekt beräkning av vikt, vind, temperatur och banans längd.

Piloterna ”glömde” dessutom att räkna in vikten på ett antal resväskor i främre lastutrymmet och räknade inte med någon vind alls. I stället hade de medvind vid starten.

I rapporten riktas inte bara stark kritik mot piloterna utan även mot det österrikiska flygbolaget.

– Piloterna var turkar som hyrts in från ett turkiskt flygbolag. De var inte testade och inte anställda enligt normala uttagningsprocedurer, förklarar Stefan Christensen.

De båda piloterna ville först inte kännas vid incidenten men utredarna kunde genom ett noggrant detektivarbete samla ihop tekniska bevis för att planet verkligen krockat med banljusen. Ytterst små färgflagor från ett av banljusen hittades på flygplanets landningsställ.

Piloterna avskedades en kort tid efter incidenten.

Mer läsning

Annons