Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fritidsresor svarar på kritiken om förstörd smekmånad

Sedan Fritidsresor ändrat fem gånger i Hanna Bågling Källström och hennes mans bröllopsresa till Maldiverna är frågan varför det blivit så här.

Annons

– Jag förstår om de uppfattar det som tråkigt med de fem ändringarna som är ovanligt många för en sån här resa, säger Tina Rydén, tillförordnad försäljningschef på Fritidsresor.

Som LT skrev i går tycker paret att halva nöjet försvunnit på grund av allt strul med deras smekmånadsresa till Maldiverna. De känner att de inte får vad de betalat för i början.

Tina Rydén på Fritidsresor svarar på varför det blev så många ändringar:

– Första ändringen innebär att de bokat ett datum som i stort sett låg på Fritidsresors sista avgång från området.

– Vi märkte att det var för liten efterfrågan och på grund av det ställde vi in datumet kunden hade valt från början. Då valde kunden ett annat datum, enligt Tina Rydén.

Vidare tillkom en tidtabellsändring på cirka 15 minuter. En tredje ändring avser störningar på en strand.

– Sedan har kunden oturligt nog haft två ändringar för sitt hotell, fortsätter Tina Rydén på Fritidsresor.

Hänger hotelländringarna ihop med ändringar som inte kunnat förutsägas och som inträffat efter bokningen?

– Den första hotelländringen blev på en nybyggd ö där vi för mer än ett år sedan fick garantier för att bygget skulle vara klart. Men vi fick indikationer när säsongen hade börjat att det inte kommer att bli klart, säger Tina Rydén.

I det skedet informerade Fritidsresor kunderna om att det utlovade hotellet inte kunde erbjudas.

Andra ändringen, vad gäller hotellen, gäller ett hotellalternativ som Hanna Bågling erbjöds och accepterade.

– Men där har vi fått indikationer från kunder som redan varit på plats att stranden inte håller måttet. Det blåser upp väldigt mycket koraller och det senaste är att personalen på den ön har gått ut i strejk och maskar vilket innebär att den utlovade servicenivån på hotellet inte håller, fortsätter Tina Rydén.

Inbokade kunder har kontaktas, däribland Hanna Bågling och hennes man.

Hur ser Fritidsresor på möjligheten att kunden får en resa i samma prisklass som den som är bokad?

– Ser man på alternativet som kunden har nu så är det ett likvärdigt hotell på Maldiverna med det dom hade i sista alternativet. Plus att kunden har fått 10 000 i kompensation för att vi gjort de här ändringarna, säger Tina Rydén.

Hanna Bågling invänder mot att behöva dela bungalow med ett par de inte känner, som hon uppfattat är förutsättningen i senaste hotellbudet. Enligt Tina Rydén är det i så fall frågan om separata bostäder i samma byggnad. Hon säger att andra kunder bekräftar att stranden är ”helt fenomenal”.

En frågeställning är om kunder som bokar ett år i förväg ska kunna räkna med att deras bokning håller, eller om de ska vara beredda på förändringar?

– Det är lite speciellt med fem ändringar. Bokar man ett år i förväg kan det ha blivit andra förändringar i omvärlden eller på hotelldestinationen som innebär att vi måste göra någon form av förändring, säger Tina Rydén.

Mer läsning

Annons