Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Föräldrar kritiska: Skolan ger inte vårt barn rätt stöd

Ett funktionshindrat barn får inte de rätta hjälpmedlen eller tillräckligt stöd av skolan anser föräldrarna som nu har skickat in en anmälan till Skolinspektionen.

Annons

Myndigheten har nu påbörjat en granskning mot kommunen.

Föräldrarna är kritiska till att barnet till en början inte fått några datahjälpmedel, bland andra hjälpmedel barnet har behov av, och att det inte heller gjordes några föreberedelser innan barnet började i den aktuella skolan.

Efter möte med skolnämnd, rektor och elevhälsan beslutades att eleven får träffa skolpedagogen en dag i veckan och att klassläraren har två timmar varje vecka avsatt till att planera elevens pedagogik.

Men enligt föräldrarna räcker de två timmarna knapp till för att läraren ska hinna titta igenom och förbereda de datorprogram som finns.

Föräldrarna menar också att barnet inte kan delta i många moment i skolan och att det inte finns några aktiviteter för att göra eleven delaktig. Vidare skriver föräldrarna i sin anmälan att barnet har mycket liten kontakt med andra barn och istället är hänvisad till sin assistent.

Eleven har erbjudits alternativ men föräldrarna anser inte att dessa gett något. Barnet har inte ett funktionshinder som gör att särskola är ett alternativ. Eleven tappar allt mer lusten att gå till skolan, menar föräldrarna.

Skolinspektionen begär att kommunen, senast 16 mars, ska lämna in ett yttrande om elevens situation. Inspektionen vill bland annat få information om vilket stödbehov skolan ger eleven och vilka bedömningar de gjort om elevens behov. De vill också veta vilka åtgärder som vidtagits, uppföljningar samt se ett åtgärdsprogram för eleven, med mera.

Mer läsning

Annons