Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Folket på ”Annersia” kräver säkrare väg

/
  • Boende på ”Annersia” gick på söndagen ihop och manifesterade för en säkrare väg. En gång- och cykelväg från Brunflo till Hara är kravet för den allt mer trafikerade vägen.
  • Boende på ”Annersia” gick ihop och manifesterade för en säkrare väg under söndagen. En gång- och cykelväg från Brunflo till Hara är kravet  för den allt mer trafikerade vägen.Foto: HÅkan Luthman

Byborna längs vägen mellan Brunflo och Hara har fått nog. Nu kräver de att en säker gång- och cykelväg prioriteras när länets vägar ska rustas.

Annons

Sedan Vallsundsbron kom till har ”Annersia” expanderat och mängden trafik accelererat.

I går gick de boende i de olika byarna tillsammans och manifesterade och krävde en säker gång- och cykelväg så de vågar släppa iväg sina barn till deras vänner.

I dag finns en cirka tre kilometer lång cykelväg mellan bron och västerut mot Fillsta.

– Trafikströmmen över bron är större än över Högakustenbron. Mängden tung trafik har ökat också ökat och en hel del fordon kör för fort, säger Björn Frisk, en av initiativtagarna till manifestationen.

Högsta önskan är att hela sträckan får en cykelväg, men för att åtminstone få till något vill de att de värsta ställena ordnas först.

Det har alla byar enats om.

Femåriga Frida Persdotter vill gärna att det finns cykelvägar. Nu lär hon sig för fullt att cykla på gården hemma i Solberg. Men ut på vägen får varken hon eller storasyster Olivia, 8 år, cykla själva.

– Det finns knappt någon vägren och många bilar kör för fort. Som det är nu måste vi skjutsa de till kompisarna längs vägen, säger mamma Carina Andersson.

– Och det känns ju lite konstigt. Vi som bor på landet borde vara ”grönare” än i stan, men där finns det ju cykelvägar, säger pappa Emil P Magnusson.

Östersunds ledande politiker valde vid senaste kommunstyrelsemötet att lyfta upp Annersia som projekt när länets infrastrukturpengar ska fördelas från och med nästa år.

477 miljoner kommer från staten för detta under en tolvårsperiod, men hela länet ska vara med och dela på dem. Länsstyrelsen avgör prioriteringsordningen och Vägverket och Banverket tar tag i projekten.

Mer läsning

Annons