Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flyg ställs in på grund av strejk

/

Östersundsflygs avgångar kommer under torsdagen och fredagen den här veckan att ställas in på grund strejk. Det är avtalsförhandlingarna mellan Svensk pilotförening, SPF, och Flygarbetsgivarna som har strandat.

Annons

Om inget händer i förhandlingarna kommer piloter från fyra regionalflygbolag att tas ut i strejk den 27:e och 28:e maj och den 7:e till 9:e juni.

Strejken drabbar Östersundsflygs avgångar under torsdagen och fredagen. Men flygbolaget har själva inga anställda piloter. Flygbolaget hyr in både flygplan och piloter till sina resor. Enbart kabinpersonalen är anställd av Östersundsflyg.

– Våra piloter är anställda av Golden Air och de är varslade om strejk, säger Magnus Trense, chef för Östersundsflyg.

Detta innebär att Östersundsflyg inte är en del i förhandlingarna som arbetsgivare.

– Däremot är vi en drabbad part och våra kunder drabbas om det blir strejk.

I går kontaktade Östersundsflyg torsdagens flygresenärer för att informera om läget och i dag kommer de att kontakta passagerare för fredagsflygen. Enligt Magnus Trense rör det sig om cirka 400 platser.

– Antalet personer är svårt att räkna ut eftersom flera flyger tur och retur, säger Magnus Trense.

Varken SAS eller Nextjet kommer att drabbas av den kommande strejken.

– Vi försöker att hjälpa våra passagerare att hitta andra lösningar. Vi kommer att försöka boka om flera passagerare till SAS och Nextjets avgångar. Vi kommer även att erbjuda vissa passagerare bussresor. De kan också få pengarna tillbaka.

Östersundsflyg har varit hårt drabbade under våren då flygen ställdes in på grund av askmolnen.

– Som bolag har vi haft en tuff vår och timingen för strejken känns jobbigt. Vår förhoppning är att det här ska vara löst innan det gått för långt, säger Magnus Trense.

En av huvudfrågorna i förhandlingen mellan SPF och flygarbetsgivarna rör piloternas anställningstrygghet och löneutveckling. I ett pressmeddelande från SPF skriver man att arbetsgivaren krävt stora försämringar i deras avtal, exempelvis att bemanningsföretag ersätter fastanställda piloter Och enligt Flygarbetsgivarna innebär SPF:s krav bland annat att flygbolagens omkostnader skulle öka med 40 procent och att det även innebär begränsningar i företagens möjlighet att styra verksamheten.

Några nya kontakter mellan parterna är inte, enligt SPF:s pressmeddelande, inplanerade. Och medlingsinstitutet har fått in deras varsel.

Mer läsning

Annons