Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Experter oense om farten i olyckan

/
  • En bild ur den datasimulering med programmet pc-crash som använts av åklagarens expert.

Två olika tekniska analyser kom att prägla rättegångens andra dag. De kommer troligen få stor betydelse för domen.

Annons

Något som är centralt i målet mot den 23-åring som står åtalad för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada är i vilken hastighet han framförde sin bil i krockögonblicket.

Åklagarsidan anser, med stöd av sin utredning av den expert som vittnade under första dagen, att farten varit mycket hög vid olyckstillfället.

Under rättegångens andra dag blev de två olika utredningar som används av respektiver parter i målet den huvudsakliga punkten man ägande sig åt.

Försvarets expert, som också gjort en utredning av olyckan, har kommit fram till att den åtalade 23-åringen mycket väl kunnat ha kört i de 80 till 85 kilometer han hävdat i kollisionsögonblicket.

Försvarets expert fanns med på videolänk från Linköpings tingsrätt och åklagarens expertvittne var i rättssalen och skulle även han frågas ut dag två av rättegången.

Experten som gjort försvarets undersökning hade använt en annan metod än de datasimuleringar som åklagarsidans expert gjort. I stället hade han tillämpat manuella beräkningar på den oelastiska stöt som han anser uppkom i samband med olyckan. Han ansåg att åklagarsidans expert hade alltför många okända variabler i sin datasimulering av olyckan.

När sedan åklagarsidans utredare hördes ansåg han att experten från Linköping missuppfattat olyckan och behandlat den som en frontalkollision och därför tillämpat beräkningar av en oelastisk stöt.

Tidvis liknade resonemanget i rättsalen mellan parterna en fysiklektion i den högre skolan.

Ytterligare vittnen hördes också i målet, däribland två som sett och hört ett flertal bilar köra mycket fort på Rödövägen vid tiden för olyckan.

En yngre man som färdades i den gula Skoda som kört tillsammans med den åtalades röda Subaru från flygrakan på Frösön under olyckskvällen hördes också av rätten. Han hade inte lägre helt klara minnesbilder av vad som hänt innan olyckan men sa att han hade sett bromsljusen lysa på den åtalades bil precis i samband med krocken.

Även slutpläderingarna kom att handla mycket om de tekniska utredningarna, och vilken av dem som ska tillskrivas mest tillförlitlighet.

Åklagaren Mikael Bäckström yrkade på en fällande dom i samtliga åtalspunkter med en påföljd av villkorlig dom samt tillägg av dagsböter eller samhällstjänst för den åtalade 23-åringen. Den åtalades försvarsadvokat Andreas Victor ansåg att hans klient skulle frias för vårdslöshet i trafik, i vållandedelarna av åtalet lämnade han bedömningen till rätten.

Dom i målet kommer att meddelas den 6 november.

Mer läsning

Annons