Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Ett under att ingen olycka har skett”

/
  • ”Det är bara en tidsfråga innan det händer en allvarlig olycka” säger                      Ingvar Nilsson i Genvalla om trafiksituationen mellan Vallsundsbron och Målsta.Foto: Håkan Luthman

Varje dygn passerar mer än 3 000 fordon förbi byarna Sandviken och Genvalla och Målsta längs väg 592. Många kör alldeles för fort och trafikmängden är inte anpassad efter den smala vägen.
– Jag jobbar mycket med snöskottning och gräsklippning vid vägen. Det känns aldrig bra, säger Ingvar Nilsson.

Annons

Han och Bengt Jonsson bor i Genvalla, där husen står som närmast vägen, vid gamla färjeläget.

– När färjan gick passerade drygt 700 bilar här varje dygn. Men när Vallsundsbron kom till har det mätts upp över 3 000 bilar varje dygn, berättar han.

Många personbilar kör förbi medan vi står nere vid vägen och pratar, det kommer en lastbil också.

– Kolla. Där gick det då absolut inte 50, säger Ingvar.

– När jag ska bort till återvinningen och har påsar i ena handen och hunden i den andra så är det precis att bilarna inte snuddar vid mig, säger han.

När bussen stannar och tömmer den gula postlådan finns ingen plats för den att köra åt sidan varpå bussen stoppar den övriga trafiken, berättar Ingvar.

Utefter vägen finns en gång- och cykelbana som tar slut efter Genvalla. Men den räcker inte till menar Ingvar Nilsson och Bengt Jonsson.

– De som ska vidare måste ju byta sida och sedan hålla till på vägen. Sedan är det också många riskfyllda in- och utfarter och många hus som ligger precis vid vägen, säger Ingvar Nilsson.

– Å tänk alla skolklasser som cyklar förbi här. Här måste de korsa vägen och det finns inget övergångställe och inga skyltar som varnar trafikanterna att hålla extra uppsikt, säger Bengt.

Bengt Jonsson har i flera omgångar utövat påtryckningar bland annat genom olika skrivelser till kommun och Vägverket för att det måste bli en förbättring.

– Men nu har det gått tio år sedan bron byggdes och absolut inget har hänt. Det är ett under att det inte hänt någon allvarligare olycka, säger Bengt.

I Ingvars vardagsrum hänger en blyertsteckning från tiden då en enkel bilfärja, som bara tog ett par bilar skötte transporten över Storsjön. En gammal T-ford har körts upp på färjan. Vägen var då ännu smalare än den är nu.

– Men det ser precis lika ut i övrigt, säger Bengt.

Om den pågående förstudien som Vägverket håller på med säger de:

– Det är ju bra att man börjar i rätt ände och pratar med oss som bor här om det först, säger Ingvar Nilsson.

Både han och Bengt var med på mötet som Vägverket höll i tidigare i veckan.

– Men man har ju pratat länge om att något borde göras, säger Bengt Jonsson.

På rösten låter han hoppfull men kanske inte så övertygad om att det kommer till stånd en förändring.

– Det kan säkert ta fem–tio år till. Och problemen slutar ju inte i Målsta som projektet sträcker sig till. I Digernäs och Hara är det också problem, säger han.

Båda tycker att den gamla planen som kommunen har liggande om att dra om vägen högre upp i förhållande till den nuvarande är ett bra alternativ.

Mer läsning

Annons