Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En lektion i historia ute i verkligheten

/
  • Janne hade bedrivit otukt och för det skulle han hängas. Precis här, på galgbacken på Öneberget, avrättades folk förr i tiden.Foto: Håkan Luthman
  • Döden väntade på galgbacken. Foto: Håkan Luthman
  • – Vi lärde nog oss mer än de som går i ettan, men jag tror absolut att det här är bättre än att stå i ett klassrum, säger Linda Landin.
  • Det var inte lätt att vara kvinna under 1000-talet på Frösön.

Spit – samhällsklasserna på Wargentinsskolan i Östersund lär sig om sin egen forntidshistoria. Och det är eleverna själva som är lärare – ute i verkligheten. På Öneberget.

Annons

Där satt tre unga kvinnor vid en lägereld och berättade om matlagning och kokgropar.

Bödeln och rackarna hängde unge Janne på galgbacken.

Tre unga män beskrev vapenarsenalen som fanns på Frösön mellan åren 800 till 1200 alldeles innan drabbningen vid Mjälleborgen längst uppe på Öneberget.

Det handlar om historia, vältalighet och religion och det är eleverna själva som står för undervisningen.

– Det här har vi gjort i minst tio år, berättar Michael Ahlgren, historielärare på Wargentinsskolan.

Varje höst får eleverna i årskurs tre i den it-inriktade samhällsklassen på skolan i uppdrag att förbereda ett antal korta historieföreläsningar iklädda tidsenliga (eller åtminstone försök till tidsenliga) munderingar. Föreläsningarna dramatiseras längs Önebergets sidor och upp mot toppen på Frösön i olika stationer och det är årskurs ett som undervisas.

Alldeles bakom knuten finns nämligen historien och den består av gravhögar, galgbacke och en gammal fornborg som är Sveriges nordligaste.

– Idén är väldigt bra. Att ta tillvara på den historia som vi faktiskt har, säger Michael Ahlgren.

Vissa elever i årskurs ett tyckte den något annorlunda undervisningsformen fungerade.

– Vissa grejer var intressanta. Som där de hängde folk, säger Lukas Johnsson.

Men det var förmodligen treorna som hade mest utbyte av dagen.

– Vi har jobbat med det här sedan skolstarten och det är ganska roligt att få agera lärare. Vi lärde nog oss mer än de som går i ettan, men jag tror absolut att det här är bättre än att stå i ett klassrum, säger Linda Landin.

Fredrik Johansson, numera lite av en expert i forntida myter, håller med.

– Vi har lärt oss mer. Man lär sig inte så mycket om man står och lyssnar på någon i två sekunder.

Mer läsning

Annons